display result search
مدیر صدور بیمه نامه میان مدت و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات گفت: علی رغم وجود چند الگو برای اعتبار سنجی اما هنوز هنگام ارزیابی ریسك اعتباری خریداران كشورهای هدف با مشكل فقر اطلاعاتی مواجه هستیم.
برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع تراز صادراتی در مسیر اقتصاد مقاومتی به مناسبت روز صادرات و با حضور مهدی یوسف نژاد مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات به روی آنتن رفت.
مهدی یوسف نژاد مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات در گفتگوی اقتصادی رادیو گفت و گو در این خصوص گفت: مسائل مربوط به حوزه صادرات دارای دو بخش مهم به نام زنجیره ارزش و زنجیره ترمیم هستند به همین منظور وقتی سخن از صادرات می كنیم می بایستی به الزامات آن نیز توجه كنیم.
وی ادامه داد: با در نظر داشتن این دو زنجیره مهم به راحتی می توان دریافت كه موسسات بیمه اعتباری صادراتی وظیفه ای جز حمایت از صادرات و پوشش ریسك های اعتباری ندارند و این مسئله در تمام دنیا به همین صورت ادامه دارد.
یوسف نژاد تصریح كرد: زمانی كه صادر كننده ای اقدام به سرمایه گذاری می كند این صندوق با استفاده از ابزارهایی از جمله اعتبار سنجی خریداران، ریسك های این سرمایه گذاری را پوشش می دهد همچنین در این مسیر وضع اعتباری كشور و بانك ها را نیز اطلاع رسانی می كند.
مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات در مصاحبه با رادیو گفتگو بیان كرد: این صندوق وظیفه دارد تا با در نظر داشتن ریسك ها از طریق اعتبار كه سازوكار مشخصی در این امر به شمار می رود اقدام به پوشش ریسك های موجود در مسیر سرمایه گذاری صادر كنندگان كند.
وی با بیان اینكه صندوق ضمانت صادرات بر اساس سه مؤلفه اساسی فعالیت می كند، گفت: تسهیلات قبل حمل، تسهیلات بعد حمل و سرمایه گذاری مؤلفه های اصلی اقدامات ما محسوب می شوند كه بر اساس مؤلفه اولی اقدام به صدور ضمانت نامه به نفع بانك های كشور می كنیم یعنی شرایطی را برای دریافت تسهیلات ارزی و ریالی از بانك ها ایجاد می كنیم.
یوسف نژاد ادامه داد: در مرحله بعدی وظیفه ما پوشش ریسك و اعتبار سنجی خریداران بانكی است كه این مهم به عنوان مهم ترین رسالت صندوق تلقی می شود علاوه بر این موضوع با نیم نگاهی به صادرات ٦ ماهه نخست سال جاری كشور به راحتی می توان دریافت كه ٥ كشور هدف قریب به ٧٠ درصد صادرات ما را به خود اختصاص داده اند.
مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات عنوان كرد: علی رغم طراحی ٣ الی٤ الگو در اعتبار سنجی اما هنوز زمانی كه می خواهیم ریسك اعتباری خریداران كشورهای هدف خود مانند عراق را ارزیابی كنیم، با مشكل فقر اطلاعاتی مواجه می شویم.
وی تاكید كرد: رویه های اعتبار سنجی ما در بخش خریداران خارجی كاملا شفاف است و اعتبار سنجی ما بر أساس صورت های مالی، شاخص های كیفی، فروش و سابقه كاركرد انجام می شود و به هر مسیری كه بتوانیم به تعیین سقف اعتبار برای خریداران دست پیدا كنیم، قدم خواهیم گذاشت.
یوسف نژاد یادآور شد: زمانی كه می خواهیم اعتبار سنجی كنیم می بایستی گزارش اعتباری را از موسسات و شركت های دارنده این اطلاعات دریافت كنیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.
مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات در پایان اذعان داشت: دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه روزهایی است كه ما این گزارش ها را دریافت می كنیم اما به دلیل به روز نبودن ساعت كاری ما با ساعت كاری كشورهای دیگر، مدت زمان انجام این فرآیند طولانی می شود كه می بایستی در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.