خبرگزاری مهر عاشورا نتیجه تلخ فراموشی غدیر است/فرق شعار و شعائر

استاد حوزه ودانشگاه گفت: غدیر و عاشورا دو بال یك پرواز هستند و عاشورا نتیجه تلخ فراموشی غدیر است.احیاگری یكی از شعائر دینی ما و از پیام های مهم عاشورا است.

1397/06/21
|
10:57

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» با موضوع نقش شعائر مذهبی در فرهنگ با حضور حجت الاسلام و المسلمین كریم شكر زاده استاد حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه و حجت الاسلام و المسلمین روح الله شاهمرادیان معاون فرهنگی ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی از شبكه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام و المسلمین شكرزاده گفت: فرهنگ تعاریف زیادی دارد. در كتاب های جامعه شناسی و انسان شناسی تعاریف متعددی برای فرهنگ گفته شده است.

وی افزود: فرهنگ مجموعه آداب و رسوم، عقاید و اخلاقیات و احكام مردم است كه مقام معظم رهبری نیز تعرفی شبیه به این را بیان فرموده اند. مردم ایران از فرهنگ بسیار باسابقه ای برخوردار هستند وقتی دین اسلام به ایران وارد شد عقل را با شرع آمیخته كردند و به خاطر عقلانیت و درایتی كه داشتند تشیع را انتخاب نمودند.متاسفانه به مرور زمان برخی از سلاطین ایرانی برخلاف فرهنگ اسلامی حركت كردند. نبود رهبری دینی عامل این موضوع بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: برخی اوقات شعار برخلاف واقعیت است اما شعائر به معنای نشانه ها است و تقوا را به دنبال دارد. شعار غیر از شعائر است. شعار فقط می تواند سایه ای از شعائر باشد. اگر شعائر به معنای علائم و نشانه است تمام فروع دین ما شعائر محسوب می شود. اگر نماز را به موقع بخوانیم و واجبات دین را به جای آوریم فرهنگ ما به سمت غنا پیش خواهد رفت.

این استاد حوزه افزود: یكی از پیام های عاشورا، پیام اعتقادی بوده است. هدف امام حسین (ع) تبیین مكتب و باورهای دینی مردم بوده است. عاشورا پیام های اخلاقی مانند ایثار و توكل و آزادگی وجود داشت. بصیرت و جهاد جزو شعائر دینی ما محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین شكرزاده در مصاحبه با رادیو گفت و گو تاكید كرد: عاشورا ادامه جریان غدیر است. اگر در غدیر به وظیفه عمل می شد صحنه عاشورا پیش نمی آمد. غدیر و عاشورا دو بال یك پرواز هستند و عاشورا نتیجه تلخ فراموشی غدیر است.احیاگری یكی از شعائر دینی ما و از پیام های مهم عاشورا است و این تقویت كننده فرهنگ اسلامی است.

وی در پایان اضافه كرد: زنده نگه داشتن عاشورا یكی از مهم ترین شعائر احیاگر و پویای اسلامی و دینی است كه جوانان باید به این مسئله توجه كنند.

حجت الاسلام شاهمرادیان دیگر میهمان این برنامه با اشاره به معنای لغوی شعائر گفت: شعائر به معنای نشانه ها و علائم است. به برخی از تشریفات اجتماعی كه دارای قدمت و اهمیت فراوانی هستند نیز شعائر می گویند.

وی افزود: علاوه بر این موارد، طیف وسیعی از مراسمات و مناسك مختلفی كه با رویكرد دینی و فرهنگی هستند نیز شعائر نام دارد. در آیات شریفه قرآن كریم شعائری مانند صفا و مروه علامت های اطاعت و بندگی خدا است.

معاون فرهنگی ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی گفت: یكی از محصولات و خروجی های تاثیرگذاری و اثربخشی شعائر در فرهنگ دینی، شعار و قالب آثار متعدد فرهنگی و هنری است.علامت و نشانه ای كه ما را به سمت خداوند سوق دهد و مصداقی از اطاعت خداوند و جدا شدن انسان از غیر خدا شعائر نام دارد.

وی مطرح كرد: یكی از آثار تعظیم شعائر دینی و الهی الگوسازی فرهنگی است. شعائر موجب غلبه روح جمعی بر روح فردی و اتحاد می شود. تقویت حافظه فرهنگی امت، كمك به ایجاد ارتباط و رفتار جمعی، توسعه كمی و كیفی هنر مذهبی از مهم ترین آثار و بركات شعائر دینی در فرهنگ است.

معاون فرهنگی ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی بیان داشت: توجه به شعارهای فرهنگی در قرآن كریم از ناحیه خداوند در قرآن كریم آغاز می شود. خداوند ما را به این شعارها توجه داده است. شهدای مدافع حرم از علائم خوب فرهنگی و اثربخش شهادت هستند.

حجت الاسلام شاهمرادیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: ما باید الگوهای موفق بشر را با زیباترین قالب های هنری تبیین كنیم و ترویج دهیم.

معاون فرهنگی ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی در ادامه برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو اظهار داشت: اگر بتوانیم خلأ بین مفاهیم عمیق و اصلی و غنی دینی در حوزه فرهنگ و بین مردم را با قالب های هنری پر كنیم تاثیرگذاری شعارهای دینی و مذهبی در اجتماع و فرهنگ ملت ما به مراتب عمیق تر خواهد شد.

وی در خاتمه اضافه كرد: شعائر شعور و شور دینی مردم را توسعه می دهد و ما را به سمتی می برد كه در انتهای آن خداوند است و این به یك نقشه راه و تشكیل روح جمعی نیاز دارد.

دسترسی سریع