صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ادعای ما این است که از نظر فرهنگی مستغنی هستیم اما در عمل وارد کننده فرهنگ هستیم. در نتیجه تضادهایی ایجاد می‌شود که باعث شده این توازن به هم بریزد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع نقش نظام آموزشی کشور در مهندسی فرهنگی جامعه در گفتگو با حجت‌الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

آزادیخوان در ابتدای این برنامه گفت: ما یک نگاه سنتی به فرهنگ داریم که این برگرفته از اعتقادات و یا همان فرهنگ ما در سال‌های متمادی از صدر اسلام تا به امروز است.

وی افزود: نگاه به فرهنگ بعد از رنسانس و در قرن اخیر، دچار یک بازنگری جدید شده و فرهنگ یک مقوله قابل مهندسی قلمداد می‌شود. بنابراین به غیر از نگاه سنتی به فرهنگ که البته نگاه مقدسی است، امروز باید نگاه مدرن و آکادمیک نیز به فرهنگ داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برای این‌که استانداردهای فرهنگی ما در حوزه اقتصاد، سیاست، امور اجتماعی و سایر حوزه‌ها گشایشگر باشد باید این نگاه مدرن را نسبت به فرهنگ لحاظ کنیم. ما ریتم موزون و خاستگاه منحصر به فردی برای آموزه‌های فرهنگی‌مان نداریم، امروز ادعا می‌کنیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی هر دو فرهنگ غنی و سرشار هستند اما با واردات فرهنگی مشکل ایجاد کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: ادعای ما این است که از نظر فرهنگی مستغنی هستیم اما در عمل مصرف‌کننده و وارد کننده فرهنگ هستیم. در نتیجه تضادهایی در این میان ایجاد می‌شود که باعث شده این توازن به هم بریزد. ما باید فرهنگ را به سمت و سوی علمی کردن و به جایگاه علمی سابق خود پیش ببریم. نظام آموزشی ما باید ورود کند و حدود و ثغور فرهنگی و رشته‌های مرتبط با فرهنگ را ایجاد کند و به بازشناسی داشته‌های فرهنگی، به روز رسانی آموزه‌های فرهنگی و معرفی ثروت‌ها و قله‌های فرهنگی به جوانان بپردازد که همه این امور به معنای مهندسی فرهنگی است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: اگر نظام آموزشی نه‌تنها در میدان علم بلکه در میدان عمل و اخلاق ورود علمی و عملی داشته باشد، می‌توانیم فرهنگ را نجات دهیم و در این‌صورت ملت هم ملتی شاداب و با فرهنگ خواهیم داشت. باید اعتراف کنیم مدیران ما در نظام آموزشی، پژوهشی و اجرایی به این عزم نرسیده اند که فرهنگ ما می‌تواند، ما را به عنوان ملت برتر معرفی کند و به همین خاطر متاسفانه نیم‌نگاهی به فرهنگ اغیار داریم. در حالی‌که وقتی فرهنگ مستغنی داریم، نیازی به فرهنگ دیگران نیست. ما آموزه‌های اسلامی را داریم و می‌توانیم از این فرهنگ در آموزش و تربیت فرزندان‌مان در نظام آموزشی استفاده کنیم. اما متاسفانه ما به روایات، اسناد، فرهنگ ایرانی، کتب سرشار هنری نگاه صرفاً تزئینی کرده‌ایم و آن‌ها را در عمل باور نداریم.

مرتبط با این خبر

  • ویژه برنامه های چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران روی موج گفت و گو

  • ایجاد تقاضای کیفیت در مردم از عوامل اصلی بالا بردن کیفیت معماری

  • نتیجه معماری سکولار، شهر نیویورک است که معادل آفریقا انرژی مصرف می کند

  • 13 میلیون مجرد در کشور به افرادی که از سن تجرد قطعی عبور

  • آمار سفارشی نداریم/ سالم ترین افراد در مرکز آمار هستند

  • آسیب اعتیاد نقش اصلی فرد را در زندگی سلب می‌کند

  • توحید، نقطه مشترک معماری ایرانی و اسلامی است

  • بزرگترین مشکل ربات های ایران قدرت و انرژی است

  • اشتغالزایی؛ راهبرد اصلی کمیته امداد امام خمینی (ره)

  • عمده قاچاق پوشاک از طریق گمرک انجام می‌شود