صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

مشاور دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: آموزش و پرورش نیاز به یک تغییرات تدریجی دارد و به صورت دفعتی و ناگهانی نمی توانیم تغییر و تحول ایجاد کند. این تغییرات باید با گذشت زمان و با برنامه ریزی دقیق رخ دهد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع ضرورت تحول در دیدگاه های برنامه های درسی و محتوای کتاب ها و با حضور دکتر حجت الله بنیادی مشاور دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

حجت الله بنیادی در آغاز با بیان اینکه آموزش و پرورش، وزارت خانه ای است که تحول به معنای عامی که در بخش های دیگر به کار گرفته می شود، اجرا نمی شود، عنوان کرد: آموزش و پرورش نیاز به یک تغییرات تدریجی دارد و به صورت دفعتی و ناگهانی نمی توانیم تغییر و تحول ایجاد کند. این تغییرات باید با گذشت زمان و با برنامه ریزی دقیق رخ دهد. با این نگاه به تحول، نیاز است برنامه ها را در یک پروژه حتی 20 ساله اجرا کنیم تا تحولی که مد نظر است، اتفاق بیافتد.

وی در ادامه به نظام شش سه سه اشاره کرد و اظهار داشت: برای تغییرات در نظام آموزشی تحقیقات زیادی انجام شد اما قرار نبود، نظام شش سه سه را اجرا کنیم. کسانی که طراحی کرده بودند، بنا بود چهار دوره سه ساله را اجر کنند و بخصوص در دوره ابتدایی به تناسب سنی دانش آموزان دوره اول ابتدایی که شامل سه پایه می شود از دوره دوم ابتدایی کاملا مجزا باشد و همچنین قرار بود طراحی کلاس و محتوا نیز متفاوت باشد و این تغییرات کاملا مبنای علمی و روانشناسی و روش های تربیتی داشت اما روش اجرای آن عجولانه بود.

مشاور دانشگاه فرهنگیان با اشاره به پیشرفت فناوری عنوان کرد: موضوع قابل توجه در این حوزه آن است که به عنوان آموزش و پرورش باید در این حوزه مدیریت داشته باشیم تا بتوانیم از فناوری روز در حوزه آموزشی و تربیت استفاده کنیم. با توجه به پیشرفت فناوری باید شرایط را فراهم کنیم تا معلم دوره ابتدایی که در مدارس عشایری تدریس می کند، هر زمان با یک سوال و چالش روبرو شد، بتواند از با مولف کتاب ارتباط بگیرد و نیاز خودش را برطرف کند.

وی اضافه کرد: معلم وجود فناوری در حوزه تدریس، می تواند از مولف کتاب اشکال بگیرد تا اشکالات برطرف شود اما متاسفانه اشکالات کتاب های درسی بعد از دو الی سه سال به صورت رسانه ای اعلام می شود درحالیکه می توان در گروه آموزشی این اشکالات را مطرح کرد. حقیقت آن است که باورهایی که در خصوص تحول و تغییر در نظام آموزشی داریم را اصلاح نکردیم و همچنان می خواهیم با روش های منسوخ گذشته در دنیای کنونی که دانش آموز از معلم جلوتر است و به منابع جدید و موثق دسترسی دارد، تعلیم و تربیت را اجرا کنیم.

مرتبط با این خبر

  • سهم جمهوری اسلامی ایران از مقالات علمی در دنیا

  • تعیین مالکیت در ثبت اختراع، موضوعی حاکمیتی است

  • امکان سوء استفاده از اختراع پس از ثبت اختراع وجود دارد

  • بررسی اختراعات در مراکز استعلام، یک روند غیر حقوقی و غیر فنی است

  • نقد و بررسی ثبت اختراع در ایران

  • برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به پرورش نخبگان بپردازیم

  • تنها به 10 درصد از اهداف برای رسیدن به مرجعیت علمی دست یافته ایم

  • ایران 1.8 درصد تولیدات مقالات علمی جهان را در اختیار دارد

  • شیوه تحقق مرجعیت علمی و فناوری در کشور

  • الگوی کشت مبتنی بر متغیرهای اقلیمی و اقتصادی است