صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

کمالی با تصریح بر اینکه دو نهاد آموزشی آموزش و پرورش و آموزش عالی نمی توانند محصولات آموزشی خیلی خوبی را به جامعه تحویل دهند، گفت: بررسی این دو نهاد نشان می دهد یک ارتباط ناقص و نادرستی بین آموزش و پرورش و دانشگاه ها وجود دارد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رابطه ناقص آموزش و پرورش با آموزش عالی کشور و با حضور دکتر ابوالفضل کمالی مدیر مدرسه و رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه هفت تهران به روی آنتن رفت.

ابوالفضل کمالی در آغاز با تصریح بر اینکه دو نهاد آموزشی آموزش و پرورش و آموزش عالی نمی توانند محصولات آموزشی خیلی خوبی را به جامعه تحویل دهند، گفت: آمار پشت کنکوری ها به ویژه در رشته تجربی و یا توزیع نامناسب رشته ای در دانشگاه ها و یا ناکارآمدی فارغ التحصیلان چه در آموزش و پرورش و چه در دانشگاه ها، میزان درخواست جابجایی دانشجویان و همچنین موازی کاری های بین آموزش و پرورش با آموزش عالی نشان می دهد یک ارتباط ناقص و نادرستی بین آموزش و پرورش و دانشگاه ها وجود دارد.

وی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: شرح وظایف برای آموزش و پرورش کاملا تعریف شده و قرار است آموزش های عمومی بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شود اما این نهاد وارد حوزه دانشگاهی می شود و در قالب دانشگاه فرهنگیان اقدام به تربیت معلم می کند زیرا معتقد است، آموزش عالی نتوانسته است افرادی که برای آموزش و پرورش مفید باشند، تربیت کند.

این مدیر مدرسه به گله های آموزش عالی از آموزش و پرورش اشاره کرد و عنوان داشت: بدون تردید این نقص در روابط دو جانبه است. در این راستا پیشنهاد می شود مانند خیلی از کشورهای پیشرفته یک وزارت خانه تحت عنوان وزارت آموزش ایجاد کنیم که شامل آموزش و پرورش و آموزش عمومی است و اگر قرار است همچنان تحت عنوان دو وزارت خانه به فعالیت خود ادامه دهند، باید شرح وظایف دقیقی را برایشان ترسیم کنیم و نظارت دقیقی نیز داشته باشیم تا در کارهای یکدیگر دخالت نکنند.

رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه هفت تهران با اشاره به ناهماهنگی های آموزش و پرورش با آموزش عالی، گفت: در برهه ای، وزیر آموزش و پرورش بخشی از سیستم آموزشی این وزارت خانه را به آموزش عالی می سپارد و در برهه دیگری، مجددا به وزارت آموزش و پرورش بازگشت داده می شود. این موارد نشان می دهد ارتباط بین دو نهاد آموزشی کشور، نهادینه نشده است و باید به صورت خیلی دقیق و منسجم ایجاد شود.

مرتبط با این خبر

  • تعیین مالکیت در ثبت اختراع، موضوعی حاکمیتی است

  • امکان سوء استفاده از اختراع پس از ثبت اختراع وجود دارد

  • بررسی اختراعات در مراکز استعلام، یک روند غیر حقوقی و غیر فنی است

  • نقد و بررسی ثبت اختراع در ایران

  • برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به پرورش نخبگان بپردازیم

  • تنها به 10 درصد از اهداف برای رسیدن به مرجعیت علمی دست یافته ایم

  • ایران 1.8 درصد تولیدات مقالات علمی جهان را در اختیار دارد

  • شیوه تحقق مرجعیت علمی و فناوری در کشور

  • الگوی کشت مبتنی بر متغیرهای اقلیمی و اقتصادی است

  • نبود اهرم قانونی برای الگوی کشت، یکی از دلایل اجرا نشدن آن است