صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

ابراهیم طبری با بیان اینکه وضعیت مطلوب آن است که ارتباط بین آموزش و پرورش و آموزش عالی ارتباطی دو سویه و خدمات رسانی متقابل باشد، گفت: آنچه در حال حاضر آموزش و پرورش نیاز دارد، تامین نیروی انسانی متخصص توسط آموزش عالی است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رابطه ناقص بین آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور و با حضور دکتر ابراهیم طبری عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

ابراهیم طبری در آغاز با بیان اینکه وضعیت مطلوب آن است که ارتباط بین آموزش و پرورش و آموزش عالی یک ارتباط دو سویه و خدمات رسانی متقابل باشد، گفت: آنچه در حال حاضر آموزش و پرورش نیاز دارد، تامین نیروی انسانی متخصص توسط آموزش عالی و همچنین تولید محتوا در برنامه درسی و بر اساس آخرین یافته های علمی جهان باشد. دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های کشور که از اساتید و اعضای هیئت علمی قوی برخوردار هستند، می توانند در این رابطه کمک زیادی کنند.

وی به دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه هایی که بین دو نهاد آموزشی آموزش عالی و آموزش و پرورش فعالیت می کند، هنوز با چالش های خیلی جدی مواجه است. یکی از این چالش ها برنامه درسی و محتوای آن است؛ برنامه کمک های اولیه برای معلم های تربیت بدنی و همه معلم ها، در حال حاضر از برنامه درسی حذف شده است. همچنین دانشگاه فرهنگیان باید بر اساس متدهای نوین جهانی اقدام به آموزش کند که این دانشگاه هنوز به این مرحله نرسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: پیشنهاد بنده ایجاد یک دفتر مشترک بین آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان است. این دفتر می تواند توسعه پیدا کند و متولیان تعلیم و تربیت دانشگاه های دیگر هم در این دفتر حضور داشته باشند تا راهکارهای مشترکی را برای برون رفت از چالش های آموزش و پرورش ایجاد کنند. اگر قرار باشد دانش آموزان به حد توانمندی لازم برای ورود به آموزش عالی برسند، ضرورت دارد آموزش عالی نیز در این رابطه به آموزش و پرورش کمک کند.

وی به مدارس استعدادهای درخشان اشاره کرد و گفت: موضوع آموزش ویژه استعدادهای درخشان به قبل از انقلاب بر می گردد که به صورت شبانه روزی برای استعدادهای ویژه بود. بنابراین جدا کردن استعدادها مربوط به یک تئوری قدیمی است. دلیل این اقدام هم به ناکارآمدی آموزش و پرورش بر می گردد یعنی آموزش و پرورش در بخش عمومی نتوانسته است، نیروی انسانی ماهر را تربیت کند و به صورت ویژه روی آن سرمایه گذاری کرده است تا بتواند مشکلات نیروی انسانی را حل و فصل کند.

مرتبط با این خبر

  • سهم جمهوری اسلامی ایران از مقالات علمی در دنیا

  • تعیین مالکیت در ثبت اختراع، موضوعی حاکمیتی است

  • امکان سوء استفاده از اختراع پس از ثبت اختراع وجود دارد

  • بررسی اختراعات در مراکز استعلام، یک روند غیر حقوقی و غیر فنی است

  • نقد و بررسی ثبت اختراع در ایران

  • برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به پرورش نخبگان بپردازیم

  • تنها به 10 درصد از اهداف برای رسیدن به مرجعیت علمی دست یافته ایم

  • ایران 1.8 درصد تولیدات مقالات علمی جهان را در اختیار دارد

  • شیوه تحقق مرجعیت علمی و فناوری در کشور

  • الگوی کشت مبتنی بر متغیرهای اقلیمی و اقتصادی است