صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه هفت تهران گفت: آموزش و پرورش به دلایل مختلفی دچار روزمرگی شده است و به همین دلیل نمی تواند مسائل علمی روز را جذب کند.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رابطه ناقص بین آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور و با حضور دکتر ابوالفضل کمالی مدیر مدرسه و رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه هفت تهران به روی آنتن رفت.

ابوالفضل کمالی در آغاز با تاکید بر اینکه هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی دارای نواقصی هستند، گفت: تربیت یافتگان آموزش عالی خیلی با بازار کار ارتباط ندارند و ارتباط بین خدمات جامعه و صنعت با آموزش های دانشگاهی نزدیک نیست.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش به دلایل مختلفی دچار روزمرگی شده است و به همین دلیل نمی تواند مسائل علمی روز را جذب کند. معلمی که 30 سال سابقه دارد، مجبور است به دلیل کمبود نیرو حضور داشته باشد و اجازه بازنشستگی را به او نمی دهند و این معلم اطلاعات 30 سال قبل را دارد به دانش آموزان منتقل می کند و قطعا علم به روزی در اختیار ندارد.

این مدیر مدرسه تصریح کرد: در آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی به صورت جزیره ای عمل می کنیم و بین خودمان دیوار کشیده ایم یعنی معتقدیم همه کارها باید توسط خودمان انجام شود درحالیکه در یک سیستم سالم و درست، همه باید در کنار هم باشند و شرح وظایف هر کدام از نهادها تعریف شده است و از طریق کانال های دقیقی که بین آموزش و پرورش و آموزش عالی وجود دارد، ارتباط ایجاد می شود اما در ایران، این کانال ها حذف شده است. به عنوان نمونه دانشگاه آزاد وارد مدرسه سازی شده است.

رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه هفت تهران با بیان اینکه معتقدم کار اصلی آموزش و پرورش دانشگاه نیست، گفت: اگر قرار باشد هدف آموزش و پرورش تربیت نیرو برای دانشگاه باشد، از فلسفه و ماهیت اصلی خود فاصله می گیرد. البته این در صورتی اتفاق می افتد که دانشگاه نیز خیلی خوب به آموزش و پرورش خدمات بدهد.

وی در ادامه وظیفه آموزش و پرورش را ارائه آموزش های عمومی دانست و اظهار داشت: با وجود آنکه نباید هدف آموزش و پرورش، آموزش عالی باشد اما به دلیل آنکه آموزش عالی در بعضی از قسمت ها، ناقص عمل کرده است، آموزش و پرورش در این حوزه ورود می کند.

کمالی با بیان اینکه کسی باور نمی کند آموزش و پرورش تعطیل شود، در عین حال تصریح کرد: به یک نوع و شکل می توان این کار را انجام داد؛ وقتی آموزش و پرورش وظیفه اصلی خودش را کنار بگذارد و کارهای حاشیه دیگری بپردازد.

مرتبط با این خبر

  • سهم جمهوری اسلامی ایران از مقالات علمی در دنیا

  • تعیین مالکیت در ثبت اختراع، موضوعی حاکمیتی است

  • امکان سوء استفاده از اختراع پس از ثبت اختراع وجود دارد

  • بررسی اختراعات در مراکز استعلام، یک روند غیر حقوقی و غیر فنی است

  • نقد و بررسی ثبت اختراع در ایران

  • برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به پرورش نخبگان بپردازیم

  • تنها به 10 درصد از اهداف برای رسیدن به مرجعیت علمی دست یافته ایم

  • ایران 1.8 درصد تولیدات مقالات علمی جهان را در اختیار دارد

  • شیوه تحقق مرجعیت علمی و فناوری در کشور

  • الگوی کشت مبتنی بر متغیرهای اقلیمی و اقتصادی است