صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت مطرح کرد: اکثر مدارس و حوزه های علمیه از زمان های قدیم، توسط واقفین خیراندیش اقدام به احداث شدند و تاکنون محل پرورش علم و عالمان بودند.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع وقف در مدارس کشور و با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین نظری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام حسین نظری در آغاز وقف را یک نیک اندیشی و خیراندیشی دانست که انسان برای از استفاده از امور عام المنفعه در جامعه دایر می کند و گفت: اکثر مدارس و حوزه های علمیه از زمان های قدیم، توسط واقفین خیراندیش اقدام به احداث شدند و تاکنون محل پرورش علم و عالمان بودند.

وی اضافه کرد: امروز خیلی از مدارس و دانشگاه های کشور توسط وقف تعیین شده اند و خیلی از مکان های آموزشی نیز بدون اینکه عنوان وقف را استفاده کنند، با عنوان خیریه در کارهای آموزشی استفاده، می شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت، با اشاره به ساخت مدارس مختلف توسط خیرین مدرسه ساز، اظهار کرد: تفاوت خیریه و وقف در این است که در مرور زمان ممکن است آن مدرسه خیریه دیگر کاربرد نداشته باشد و به همین دلیل تبدیل به امور دیگر می شود، اما اگر با عنوان وقف در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، یک عامل نظارتی از طریق سیستم اوقاف به وجود می آید که از تغییر کاربری آن جلوگیری می کند.

وی به دانشگاه تهران اشاره کرد و بیان داشت: این دانشگاه موقوفات زیادی برای تامین هزینه های جاری خود دارد که به ارتقاء سیستم آموزشی در این دانشگاه کمک زیادی می کند.

مرتبط با این خبر

  • توانمندی و توانایی های معلم، مهمترین مولفه شایستگی حرفه ای معلم ها است

  • نظام رتبه بندی معلمان صرفا بر اساس معیشت نیست

  • تقید آموزش و پرورش به سند تحول باعث حضور معلم های شایسته می شود

  • دانش از مهمترین مولفه های شایستگی معلمان است

  • مؤلفه‌های شایستگی حرفه‌ای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالا دستی

  • شناخت وضعیت، شاه کلید رسیدن به مدارس مطلوب است

  • منابع انسانی و زیرساخت های فیزیکی، محورهای اصلی مدرسه مطلوب هستند

  • برای گام برداشتن به سمت مدرسه مطلوب باید باور کنیم، اصالت با مدرسه است

  • تاکید بر تفکر و یادگیری یکی از ویژگی های مدارس مطلوب است

  • ویژگی‌های مدرسه مطلوب با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش