گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

معاون شورای عالی آموزش و پرورش: افزایش حقوق معلمان در سال 94 و 98 تحت عنوان نظام رتبه صورت نگرفت

احمد عابدینی با اشاره به افزایش حقوق معلمان در سال‌های 94 و 98 گفت: حقیقت آن است که هیچ‌کدام از این اقدامات را رتبه بندی فرهنگیان نمی‌دانیم.

1399/04/09
|
09:00

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع نظام رتبه بندی فرهنگیان؛ چالش‌ها و راهکارها و با حضور دکتر احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

احمد عابدینی با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: نظام سنجش صلاحیت و نظام رتبه بندی در این سند تصریح شده است و از همان ابتدا بر تدوین و اجرای آن تأکید شده است اما مانند خیلی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تدوین آن به دلایلی طولانی شد.

وی افزود: در طول دوره‌های مختلف به ویژه سال 94 تحت عنوان رتبه بندی، مبالغی به حقوق معلم‌ها اضافه شد و سال گذشته از مهرماه این وضعیت تکرار شد. در سال 94 سه هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و دو هزار میلیارد در سال گذشته به نظام رتبه بندی معلمان اختصاص داده شد.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش نظر کارشناسی خود را درباره افزایش حقوق معلمان تحت عنوان اجرای نظام رتبه اعلام کرد و گفت: حقیقت آن است که هیچ‌کدام از این اقدامات را رتبه بندی فرهنگیان نمی‌دانیم و صرفاً از ظرفیت قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده شد تا مبالغی به حقوق همکاران فرهنگی اضافه شود و از این جهت نیز مخالفتی با آن نداشتیم. البته تأکید شورای عالی آموزش و پرورش این بود که عنوان زیبای سنجش صلاحیت و رتبه بندی را صرف اقدامات غیر کارشناسی نکنیم.

عابدینی با تصریح بر اینکه اگر به دنبال یک شاه بیت در سند تحول بنیادین هستیم که می‌تواند منشا تحولات فراوانی در آموزش و پرورش باشد، می‌توانیم از نظام رتبه بندی یاد کنیم، عنوان کرد: اقتضائاتی به وجود آمد که به اسم نظام رتبه بندی مبلغ ناچیزی به حقوق همکاران فرهنگی در سال‌های 94 و 98 اضافه شد اما در واقعیت نظام رتبه بندی نبود.

وی افزود: اگر در افزایش 50 درصد برای معلمان خوب عمل شود باز هم می‌تواند در بهبود معیشت فرهنگیان مؤثر باشد اما حقیقت آن است حتی در اجرای این سیاست نیز در همه قسمت‌ها به خوبی عمل نکردیم و به حقوق معلمان در این زمینه کمتر توجه شد اما در هر صورت از این جهت که همه را امیدوار کرد تا بتوانیم نظام رتبه بندی را اجرا کنیم، می‌توانیم آن را یک خبر خوب بدانیم.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از یک ماه پیش با دستور وزیر آموزش و پرورش در حال تنظیم لایحه نظام رتبه بندی هستیم، اظهار کرد: به دلیل اعتبار ویژه‌ای که برای صلاحیت سنجش رتبه بندی لازم است نیاز به تصویب قانونی دارد و یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند تصمیم گیرنده باشد و باید مجلس در این راه همراهی کند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی