گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

یك استاد دانشگاه و مشاور تحصیلی: موسسات کنکور، داوطلبان را برای کسب درآمد بیشتر، متقاعد به عدم انتخاب رشته می‌کنند

یعقوبی بیان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از مشاوران تحصیلی از شرایط کنکور سوء استفاده می‌کنند و داوطلبان را متقاعد می‌کنند که باز هم پشت کنکور بمانند.

1399/07/02
|
15:37
|

برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع مافیای انتخاب رشته کنکور و با حضور دکتر سید محمد یعقوبی استاد دانشگاه و مشاور تحصیلی به روی آنتن رفت.

سیدمحمد یعقوبی با بیان اینکه آزمون‌های سراسری در چند سال اخیر با هدف داغ بودن بازار کنکور برگزار می‌شود، گفت: در حقیقت شیوه برگزاری آزمون کنکور به شکلی است که بچه‌ها همچنان پشت کنکور بمانند و برای آن وقت بگذارند و در این میان به استرس دچار شوند و هزینه‌های زیادی پرداخت کنند.

وی با اشاره به شرکت 600 هزار نفر در رشته تجربی، عنوان کرد: تقریبا بیشتر این داوطلبین برای رسیدن به رشته‌های پزشکی در رشته تجربی شرکت می‌کنند و ظرفیت پذیرش دانشجو نیز هیچ گونه تناسبی با این موضوع ندارد. سوال اساسی که باید از مسئولین پرسید این است که چرا تناسب میان ظرفیت و پذیرش دانشجو ایجاد نمی‌شود تا بچه‌ها راحت وارد رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان بشوند؟ آیا برای این نیست که بازار کنکور همچنان داغ بماند؟

این مشاور تحصیلی با انتقاد از همکاران خود، اذعان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از مشاوران تحصیلی از این شرایط سوء استفاده می‌کنند و بچه‌ها را متقاعد می‌کنند که باز هم پشت کنکور بمانند و در این راستا در سال گذشته، 43 درصد دانش آموزانی که در کنکور شرکت کردند، انتخاب رشته نکردند.

وی اظهار کرد: داوطلبان کنکور با جوی که مشاوران تحصیلی و موسسات کنکور می‌دهند، به امید اینکه قرار است در سال آینده اتفاق و معجزه بزرگی رخ دهد انتخاب رشته نمی‌کنند و باز هم یک سال دیگر مهمان این موسسات و مشاورین تحصیلی هستند. در حقیقت این موسسات رویا فروشی می‌کنند و با پشت کنکور ماندن داوطلبین، سبب ایجاد درآمد بیشتر برای این موسسات می‌شود.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه آنچه موجب رونق گیری مافیای کنکور می‌شود، فروش کتاب، ارائه کلاس و فروش محصولات با هزینه بسیار زیاد است، عنوان کرد: متاسفانه صدا و سیما نیز در این مسیر خوب عمل نکرده است و هر شبکه تلویزیونی را مشاهده می‌کنیم، یکی از موسسات کنکور در حال تبلیغ است.

وی به حضور خود در صدا و سیما اشاره و بیان کرد: حضور بنده در صدا و سیما در مورد برنامه‌های کنکوری، به عنوان مهمان بوده است و هیچ گاه برنامه مشارکتی که باید چند میلیون یا چند میلیارد تومان هزینه بدهیم، شرکت نکرده‌ام.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی