گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

رئیس پلیس ترافیك شهری راهور ناجا خبرداد: تخلف بیش از 5 میلیون خودرو در حوزه معاینه فنی

سلیمی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: در 10ماهه سال 99 مجموعا در سطح کشور 5 میلیون و 457هزار و 273 مورد وسیله نقلیه در ارتباط با ایمنی، نقص فنی و معاینه فنی اعمال قانون شده اند.

1399/11/29
|
14:00
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ برنامه « گفتگوی اجتماعی» با موضوع معاینه فنی خودروها از اقدام تا انجام با حضور سرهنگ محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا روانه آنتن شد.

سلیمی در آغاز با بیان این که نقش خودروها در تصادفات جاده ای حدود 20 درصد است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات خودروها مربوط به نقص فنی و بخش از آن هم مربوط به ضعف ایمنی خودرو است که بیشتر در نتایج حاصل از تصادف نمود می یابد.

وی در پاسخ به سوال مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که چرا معاینه فنی در شهرهای بزرگ مانند تهران کنترل می شوند اما در شهرهای کوچک نظارت دقیقی برای آن وجود ندارد، عنوان کرد: در 10ماهه سال 99 مجموعا در سطح کشور 5 میلیون و 457 هزار و 273 مورد وسیله نقلیه در ارتباط با ایمنی، نقص فنی و معاینه فنی اعمال قانون شده اند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا ادامه داد: از این تعداد تنها 4 میلیون و 205 هزار و 398 مورد مربوط به معاینه فنی بوده است. نقص فنی موثر در سامانه های روشنایی، صاف بودن لاستیک و دودزا بودن وسیله نقلیه از دیگر تخلفات مربوط به نقص فنی خودروها بوده است.

سلیمی از افزایش 30 درصد حجم ترددهای درون شهری در سال جاری خبر داد و گفت: حجم ترددها به ویژه در روزهای نخست شیوع ویروس کووید 19 در سرویس های حمل و نقل عمومی کاهش یافت و به دلیل لغو طرح ترافیک و پرهیز از تجمع، مردم با خودرو شخصی خود تردد می کردند تا آنجا که در برخی از روزها شاهد افزایش 170درصدی تردد شهری نسبت به زمان مشابه سال گذشته بودیم.

وی در پاسخ به انتقادی درباره ترخیص موتورسیکلت های توقیف شده است، عنوان کرد: بر اساس قانون هوای پاک، مقرر شد دولت با دادن تسهیلات 4 درصد، 10 ساله زمینه برقی کردن موتورسیکلت ها را فراهم کند. در شرایطی که هیچ راهی پیش روی موتوسیکلت سواران برای جایگزینی قرار نداده ایم ناچاره ایم در کنترل ها ملاحظاتی را در نظر بگیریم.

این مقام مسئول در پلیس ناجا در ادامه گفت: سهم وسایل نقلیه گازوئیلی سنگین در آلایندگی شهرتهران حدود 16 درصد است اما تعداد آنها نسبت به خودروهای سبک و سواری بسیار کم است. یعنی به طور کلی 450 هزار وسیله نقلیه سنگین در برابر 4 میلیون خودروی شخصی در تهران وجود دارد که سهم خودروی شخصی از آلودگی این شهر، نزدیک به 14درصد است.

سلیمی تاکید کرد: اگر با دقت به این آمار توجه کنیم به روشنی درمی یابیم که اولویت نخست ما برای رسیدن به هوای پاک حرکت به سوی نوسازی خودروهای سنگین است که مسئولیت این بخش بر عهده دستگاه هایی است که متولی محیط زیست شهر هستند.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی