گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

كارشناس و پژوهشگر بازی های رایانه ای: ارتقای سواد رسانه ای؛ مهمترین رکن در حوزه رسانه های دیجیتال است

حق وردی ارتقای سواد رسانه ای را نکته حائز اهمیت در حوزه رسانه های دیجیتال برشمرد و گفت: این موضوع، بخش عمده ای از تهدیدات و آسیب ها را کم می کند و آن ها را به فرصت تبدیل می کند.

1397/10/11
|
10:45
|

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع بازی های رایانه ای و نفوذ فرهنگی آن و با حضور مهندس مهدی حق وردی کارشناس و پژوهشگر بازی های رایانه ای به روی آنتن رفت.

مهدی حق وردی با اشاره به آمار استفاده از بازی های رایانه ای در کشور گفت: میزان استفاده از بازی های رایانه ای در کشور طبق آخریم آماری که بنیاد ملی بازی های رایانه ای مطرح کردند، در سال 96، بیش از 28 میلیون گیمر داریم که به طور متوسط 90 دقیقه دارند بازی می کنند. به عبارتی در شبانه روز گیمرهای ایرانی بیش از 42 میلیون ساعت دارند صرف بازی ها می کنند.

وی تعاملی بودن بازی های رایانه ای را از ویژگی ها آن ها نسبت به صنایع و رسانه های قبلی دانست و اظهار داشت: این ویژگی باعث شده گیمرها چندین بار راغب شوند که یک بازی را انجام دهند که گاه در گیمرهای حرفه ای در برخی از بازی ها، یک گیمر بیش از 10 هزار ساعت صرف یک بازی می کند و این حساسیت می تواند دو چندان شود.

کارشناس و پژوهشگر بازی های رایانه ای با تاکید بر این نکته که بازی های دیجیتال دیگر سرگرمی صرف و یا صنعت صرف نیست، تصریح کرد: بازی های دیجیتال در عین حال که سرگرمی و صنعت هستند، یک رسانه تعاملی اثر گذار نسل نوین هستند که بیش از 93 درصد گیمرهای ما کودک، نوجوان و جوان هستند. این عدد نشان می دهد چقدر حساسیت این رسانه ها چه از منظر فرصت و چه از منظر تهدید باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه عمده بازی هایی که در حال حاضر گیمرها دارند استفاده می کنند، بازی هایی هستند که تولید خارج هستند، متذکر شد: البته صرفا خارجی بودن آن ها مشکلی نیست بلکه این بازی ها، مبتنی بر فرهنگ آن ها است. مثلا یکی از 10 بازی که در ایران به عنوان بازی برتر معرفی شده، بازی بوده که در کشورهای دیگر به علت مشکلات اخلاقی نسبت به آن واکنش جدی گرفته شده اما این بازی در ایران به عنوان 10 بازی برتر آن هم در میان کودکان و نوجوانان و جوانان می شود.

حق وردی به دلایل استقبال ایرانی ها از بازی های خارجی پرداخت و عنوان کرد: حجم زیاد از لحاظ تعداد و البته بالا بودن کیفیت و پایین بودن قیمت به دلیل نبودن قانون کپی رایت باعث شده که ذائقه گیمر ایرانی تغییر پیدا کند و البته پشت این ذائقه و گیمی که دارد انجام می دهد، مفاهیم و بازی ها به عنوان ابزار آموزش و یادگیری دارند مباحثی را منتقل می کنند که هیچ همخوانی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما ندارد و عملا در یک بازه زمانی میان مدت و بلند مدت، عوارض جدی تری را در این حوزه خواهیم داشت.

وی ارتقای سواد رسانه ای را نکته حائز اهمیتی در حوزه رسانه های دیجیتال برشمرد و گفت: این موضوع، بخش عمده ای از تهدیدات و آسیب ها را کم می کند و آن ها را به فرصت تبدیل می کند. ارتقا سواد فضای مجازی که در حوزه بازی ها تحت عنوان سواد بازی از آن یاد می کنیم به عنوان مثال در حوزه رژیم مصرف رسانه ای در حوزه بازی ها، بدانیم چه کسی باید چه چیزی را چه زمانی چه مقدار مصرف کند و اگر این نظارت اتفاق بیافتد شاید یکی از عمده ترین مشکلات ما در رژیم مصرف رسانه ای است.

کارشناس و پژوهشگر بازی های رایانه ای اظهار داشت: ما نیازمند یک ساختار و سند بالادستی تحت عنوان سند ارتقای فضای مجازی هستیم که وظیفه شورای عالی فضای مجازی است که در این حوزه ورود پیدا کند. تا کنون این سند تصویب نشده است و این یک دغدغه جدی است که ما هنوز نتوانسته این عقب افتادگی را جبران کنیم.

حق وردی در خاتمه خاطر نشان شد: از لحاظ ایدئولوژیک و فکری و نیروی انسانی این ظرفیت را داریم که وارد تولید محتوا در این حوزه بشویم و شاید تنها راهکاری که می توانیم به این حوزه ورود پیدا کنیم که از حالت تدافعی خارج شویم این است که در حوزه تولید ورود کنیم.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی