گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

سردبیر سایت زومجی عنوان كرد: افت تحصیلی و اعتیاد به بازی ناشی از عدم نظارت خانواده ها

عیاری گفت: افت تحصیلی و اعتیاد به بازی در کودکان و نوجوانان ناشی از نظارت ضعیف خانواده هاست.

1398/04/16
|
15:44
|

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع وضعیت بازی های رایانه ای با حضور دکتر آرش عیاری سردبیر سایت زومجی و دکتر امیر محمدرضایی بازی ساز از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

عیاری در رابطه با سهم 14 درصدی بازار از بازی های داخلی گفت: ما باید فرهنگ سازی کنیم که بازی یک امر جدی است و می توان با آن ارزآوری کرد.

وی با اشاره به دلایل تولید پایین بازی در ایران بیان کرد: نبود کپی رایت در ایران و سرمایه گذاری ضعیف در این حوزه باعث شده تولید بازی در ایران به حد مطلوبی نرسد.

سردبیر سایت زومجی با بیان اینکه بازی همچون چاقوی دولبه است اظهار داشت: ضعف نظارت خانواده ها بر این حوزه باعث شده کودکان و نوجوانان هر بازی را انتخاب کنند. به عنوان مثال بازی خشن برای یک پسربچه 13 ساله می تواند چالش ساز باشد و تاثیر خود را ده سال بعد نشان دهد.

عیاری افت تحصیلی و اعتیاد به بازی در کودکان و نوجوانان را ناشی از نظارت ضعیف خانواده ها دانست و گفت: اگر خانواده ها نظارت داشته باشند و نوع و زمان بازی را برای فرزندان خود انتخاب کنند بسیاری از چالش ها در این حوزه حل خواهد شد.

سردبیر سایت زومجی با بیان اینکه درصد بسیار زیادی از خریدهای بازی در خارج از کشور با حضور والدین انجام می شود و نوجوانان اجازه خرید بازی به تنهایی را ندارند گفت: در ایران به دلیل نبود کپی رایت، یک نوجوان یک کیسه بازی را با قیمت ده هزار تومان خریداری می کند و خانواده هم هیچ نظارتی ندارد. لذا اولین گام این است که خانواده ها درگیر این قضیه شوند.

عیاری در رابطه با کارکرد سایت زومجی گفت: این سایت یک رسانه سرگرمی است و علاوه بر بازی، سینمای ایران، سریال های خارجی، بازی های بومی، کتاب های مصور را پوشش می دهد.

وی در رادیو گفت و گو تأکید کرد: با یک سرمایه گذاری بلند مدت می توان جنگ ها و فرهنگ کشورمان را در قالب بازی به مخاطبان عرضه کنیم. ما باید رویکرد و گارد خانواده ها و نهادها را نسبت به بازی های ایرانی تغییر دهیم.

در ادامه این "گفت و گوی فرهنگی"، محمدرضایی گفت: بازی در عین اینکه می تواند فرهنگ ساز و مثبت باشد می تواند اثر تخریبی نیز داشته باشد و این موضوع درباره رسانه ها و مدیوم های دیگر از جمله سینما نیز صدق می کند.

این بازی ساز بیان داشت: تولیدات ما با رویکرد فرهنگی بوده و البته تیم سازنده ما از این موضوع ضرر کرد. زیرا کاری که صرفاً فرهنگی باشد و وارد بازار شود قاعدتاً موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: ما با کانون پرورش فکری کار می کردیم اما متاسفانه حمایتی از ما نمی کرد و کار به انبار می رفت و در حال حاضر نیز حمایت چندانی از ما نمی شود.

وی در رابطه با فرصت ها و چالش های بازی در ایران اظهار کرد: الگوی کشورهایی مانند چین، کره و ژاپن که بازار داخلی خود را در اختیار دارند متفاوت است و برنامه ریزی می کنند اما ما نزدیک به ده سال است که در صادرات و اعتبار بازی مشکل داریم.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی