گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك منتقد ادبی: تسلط کامل منتقد به متن ادبی از مولف ضروری تر است

مهدی محمدی تسلط کامل منتقد به متن ادبی را حتی از تسلط مولف متن هم ضروری تر دانست و گفت: در نقد شفاهی آنگونه که باید نقد صورت نمی گیرد.

1398/10/10
|
14:45
|

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع اخلاق نقد علمی و فرهنگی و مناسبات نقد در هر حوزه دانشی با حضور دکتر مهدی محمدی نویسنده، منتقد ادبی و مدرس دانشگاه به روی آنتن رفت.

محمدی اخلاق نقد فرهنگی را به عنوان زیر مجموعه اخلاق کاربردی خواند و گفت: همانطور که برخی امور اخلاقی در زندگی جاری ما کاربرد دارند در حوزه نقد متون نیز دارای کاربردهایی هستند.

وی افزود: علمای علم اخلاق، تعاریف مختلفی برای اخلاق بیان کرده اند اما ویژگی بارز اخلاق این است که هر حوزه آن از حوزه دیگر جدا و در عین حال با یکدیگر مرتبطند.

این نویسنده در رابطه با نقد متن در حوزه ادبیات و علوم انسانی به سه نوع نقد متون اشاره و بیان کرد: نخست؛ نقد شفاهی متون است که در انجمن های ادبی و به شکلی آزادانه تر و آسانتر انجام می شود، دومین نوع نقد، مکتوب و در فضای مجازی و نوع سوم هم نقد مکتوب علمی (دانشگاهی) است.

محمدی تسلط کامل منتقد به متن ادبی را حتی از تسلط مولف متن هم ضروری تر دانست و گفت: در نقد شفاهی آنگونه که باید نقد صورت نمی گیرد البته این نافی اهمیت و جایگاه بالای نقد شفاهی نیست اما اینکه منتقد در نقد شفاهی ملزم به پاسخگویی به دیگران نیست خود یک اشکال است.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه اطمینانی به نقدهای مکتوب در سایتها و فضای مجازی نیست افزود: منابع این نقدها خیلی علمی نیست لذا منتقد باید نسبت به مطلب خود اشراف کامل داشته باشد.

محمدی در ادامه اظهارات خود در این "گفت و گوی فرهنگی"، نقد صحیح یک متن ادبی را مستلزم توجه منتقد به چهار مولفه و زاویه دانست و بیان داشت: منتقد در گام نخست باید به محتوای نقد و جان کلام توجه کند، در مرحله دوم توجه به چگونگی و فرم بیان کردن نقد و در مرحله سوم نیز سوم بررسی زمینه های رهنگی، اجتماعی و سیاسی تولید متن ادبی ضروری است و مرحله چهارم هم بررسی منبع متن از نظر تازه بودن و تکراری بودن یا نبودن آن است.

این منتقد ادبی مطرح کرد: ما در حوزه مدیریتی کشور شاهدیم که تعداد محدودی از شخصیتها، دائما در حال جابجایی در حوزه مدیریتی اند و این موضوع در حوزه فرهنگی هم صدق می کند بطوریکه این شخصیت ها اجازه ورود دیگران به این عرصه را نمی دهند.

وی با اذعان به عدم نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی گفت: نظریه پردازی در این حوزه به سختی و به ندرت انجام می شود، معمولاً یا نظریات گذشتگان و یا غربی ها مطرح می شود و یا منتظر می مانیم که دیگران چه خواهند گفت.

محمدی ایجاد آزادی فرهنگی در این حوزه را ضروری خواند و عنوان کرد: دانشجویان رشته ادبیات باید نظریات خود را مطرح کنند شاید نظریات آنها تکراری باشد اما صاحب نظران باید به آنها اجازه ورود به این حوزه را بدهند.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی