گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

تفکر افرادی که سند 2030 را قبول دارند باید تغییر کند

یک پژوهشگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رادیو گفت‌وگو گفت: گام نخست در مواجهه با سند 2030 سم زدایی از افرادی است که باور اجرای این سند به عنوان راهی برای سعادت برای آن‌ها نهادینه شده است.

1399/06/21
|
10:49
|

دکتر مجتبی همتی‌فر، مدرس دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو در خصوص نحوه مواجهه با سند 2030 گفت: سند 2030 عقبه‌ای نزدیک به 40 سال دارد و یونسکو در اصل همان طرحی است که سال‌ها قبل سازمان ملل ارائه کرد و موفق نشد و بعد سند هزاره را نوشتند و پنتاگون با بهره‌گیری از صدها کارشناس با ملیت‌های مختلف، برای بسط و توسعه فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان، آن را طراحی و به اوباما ارائه نمود.

در ادامه این مدرس دانشگاه افزود: در سال 2011 میلادی، اوباما این سند را تایید و مناسب برای اجرا در سراسر جهان دانست و بعد در سال 2015، سندی به عنوان عصاره معاهدات و پژوهش‌ها وطرح‌هایی قبلی بعنوان «سندی جهانی» رونمایی شد و سند موسوم به 2030 در همان سال در مقر اروپایی یونسکو واقع در پاریس به تصویب رسید و ردگیری این فاصله به خوبی نشان‌دهنده عقبه طرح و نیات طراحان آن است و برای ما درس‌آموز است که با یک فرایند مواجه هستیم.

وی افزود: غرب در قالب همایش‌ها و کتاب‌ها و ... به شکل تدریجی آموزه‌های این سند را از سال‌ها قبل در کشورها نهادینه کرده و در باور سیاستگذاران و اساتید دانشگاه و مسئولان ما نیز نفوذ کرده است و پیش از رونمایی نیز دوره‌های ترویجی آمورش این سند برگزار می‌شد و این نهادینه شدن باعث شده که در قدم اول در مواجهه با سند 2030 سم‌زدایی کنیم.

دکتر مجتبی همتی‌فر افزود: اگر ما این سند را یک معاهده استکباری بدانیم به مفاهیم و گزاره‌ها و مفاد این مجموعه اسناد با حساسیت مواجه شویم و به مفاهیم اسناد بومی تکیه کنیم، گام بعدی در مواجهه با این سند است که البته با نگاه انتقادی باید اسناد بین المللی را بررسی کنیم.

پژوهشگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مقابله با کلی‌گویی در قانون‌گذاری امری است که باید به آن توجه کرد در مواجهه با سند 2030 به نظر می‌رسد مسئولین سند را کامل نخوانده و مفاد آن را جز به جز بررسی نکرده‌اند و یا بخشی از آن را بررسی کردند و مجلس هم باید با نگاه کارشناسی با این موارد برخورد کند.

وی ادامه داد: در این سند نقاط تمرکزی گذاشته‌اند که هدف‌گذاری و شاخص‌گذاری کرده و راه‌های پشتیبانی را در نظر گرفته است اما ما در کشور نتوانسته‌ایم در حوزه تعلیم و تربیت به این شاخص گذاری‌ها برسیم.

همتی‌فر در پایان گفت: باید نگاه بدبینانه به اسناد بین المللی داشت، در این سند هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای توسعه نیافته را وادار به اجرای آن می‌کنند.




دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی