گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

افروز در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو؛ پست یکی از بازوان قدرتمند و حامی فرهنگ کتابخوانی است

مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست ایران با تشریح خدمات رسانی پست ایران در دوران کرونا اعلام کرد: امروزه یکی از بازوان قدرتمند در حوزه فرهنگ و کتاب شرکت ملی پست ایران است.

1399/10/23
|
15:44
|

بابک افروز، مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست ایران در برنامه «گفتگوی فرهنگی» به نقش اداره پست ایران در همراهی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: وسعت نمایشگاه امسال به اندازه تمام ایران است و ما اسمش را باید نمایشگاه کتاب ایران بگذاریم، چون هر ناشری که از هرکجای کشور ثبت نام کند، می تواند ارسال محصولات را از همان نقطه ای که نشرش انجام می دهد داشته باشد و این یک مزیت بزرگ است که عدم نقل انتقال افراد و جابه جایی افراد در بین شهرها اتفاق می افتند.

وی ادامه داد: تا سال گذشته که نمایشگاه فیزیکی انجام میشد تعدادزیادی مسافرت بین شهری داشتیم تاخود را به نمایشگاه کتاب فیزیکی برسانند، اما امسال در محل زندگی نمایشگاه را به صورت مجازی همراهی می کنند و مزیتی که دارد این است که با کمک شرکت پست این خدمات را در کشور گسترش داده به صورت مویرگی در سراسر کشور خدمات رسانی داریم و درجلسات هماهنگی با مسئولان در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به تفاهم رسیدیم که در این رویداد فرهنگی کمک کنیم.

بابک افروز درباره نوع خدمات پست توضیح داد: از آن زمان که ناشران ثبت نام می کنند تا زمانی که کتاب ها را به دست خریدان در کل کشور برسانیم ما در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و کتابفروشان و مردم هستیم و براساس ما در تفاهم نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه های پستی را متقبل شدند و غیر از بن هایی که پرداخت شود هزینه پست نیز رایگان شده است.

وی افزود: با توجه به کرونا ترافیک بسته ها رشد کرده است و زمان تحویل بسته ها بستگی به میزان خرید مردم از غرفه ها و نمایشگاه های مجازی و ترافیک ارسال دارد که بتوانیم برنامه ریزی کنیم.

مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست ایران ادامه داد: خدمات پستی قبلا غرفه های فیزیکی در نمایشگاه داشت، اما الان تبدیل شده به خود محل انتشارات برای دریافت کتاب که در این میان بحث جمع اوری کتاب و آماده سازی برای ناوگان حمل و نقل و سپس بخش توزیع با توجه به پیک ترافیک استانها و مناطق نیز مطرح شده که برای آن برنامه ریزی هایی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق صحبتی که مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با همکاران پست استان‌ها انجام داده است، ملزم شدند تا مرسولاتی که حاوی کتاب است را در اولویت قرار دهند تا در اسرع وقت توزیع شود از این بابت مدیرکل استان‌ها به طور کامل توجیح شدند، اما مردم باید به این نکته توجه کنند که ممکن است مرسولات پستی کمی با تاخیر به دست آن‌ها برسد و در برخی از استان‌های دور دست 6 روز زمان ببرد تا کتاب به دست گیرنده برسد. ما جداول زمان‌بندی خود را در اختیار خانه کتاب و ادبیات ایران قرار می‌دهیم تا روی سایت بارگذاری شده تا مشخص شود که مدت زمان ارسال در استان‌های مختلف به چه صورت است البته مردم باید نشانی دقیق را درسایت بنویسند نوشتن کدپستی و تلفن همراه الزامی است و ما پیامک ارسال می کنیم.

افروز توضیح داد: از این رو این فعالیت به برنامه‌ریزی گسترده‌ای نیاز داشت که انجام شد، به واقع ما پنلی را در اختیار ناشران قرار دادیم که می‌توانند در آن اطلاعات کتاب را ثبت کنند؛ همچنین بارکد پستی که می‌توانند رهگیری انجام دهند به آن اختصاص داده می‌شود، پس از آن نمانده پست به ناشر مراجعه کرده و نسبت به جمع‌آوری کتاب از درب نشانی ناشر اقدام می‌کند.در این مرحله مرسولات وارد شبکه پستی می‌شود تا بتوان آن را به دست گیرنده رساند. بیشترین تمهید ما در خصوص جمع‌آوری مرسولات است تا بتوانیم به خوبی کتاب‌ها را از ناشران دریافت کرده و آن را به مناطق مختلف کشور بفرستیم تا در اسرع وقت برای مخاطب پست شود.

مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست ایران در پایان گفت: همه مرسولات از تهران ارسال نمی‌شود؛ به همین دلیل جدول ماتریس مانندی را روی سایت بارگذاری می‌کنیم و مردم توقع خود را بر اساس این جدول از پست داشته باشند.برای کتاب های کوچک کارتن هانیز به صورت کوچک تهیه شده در اختیار انتشاراتی ها قرار می گیرد تا محصول صدمه نبیند و اقلیم های مختلف شرایط این کارتن ها را داشته باشد.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی