رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

رويداد

داوودی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو؛ آبان داغ؛ مسیری غلط که رسانه‌های دشمن درپیش گرفته‌اند

یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به تلاش معاندان برای تشکیل یک آبان و آذر داغ اظهار کرد: مخاطبان نباید ذهن خود را درگیر ترافیک‌های غلط و منفی از سوی رسانه‌های خارجی نمایند.

1399/08/05
|
14:36
|

علیرضا داوودی در ارتباط زنده تلفنی با رادیو گفت‌وگو در رابطه با شیطنت رسانه‌های فارسی زبان و همشکل دانستن کشته شدن جوان مشهدی با جورج فلوید به برنامه «رویداد» گفت: مبنای رسانه‌های بیگانه بر دو اصل استوار است که یکی خلق سوژه‌هایی با مشابهت‌های بین المللی است که مسئولیت دولت‌ها و افزایش فشارها را فزونی دهند و مسئله دوم امتداد خطِ یک گزاره ساده و تبدیل آن به بحران‌های امنیتی_اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه این رسانه‌ها کار را از پرونده «نوید افکاری» شروع کردند و امروز به جوان مشهدی و دختر آبادانی رسیدند، افزود: این‌ها تلاش دارند اخباری از این دست را به فراوانی بکشانند، چراکه از صنعت قیاس برای مشابهت سازی بهره می‌گیرند تا بار روانی بر جامعه وارد سازد.

داوودی با اشاره به اینکه جورج فلوید در اذهان عمومی به تظاهرات و بر هم ریختگی در امریکا منتج شده است و رسانه‌های بیگانه برای مشابهت سازی این قضیه با خبر «پسر مشهدی» تلاش می‌کنند تا نوعی برهم ریختگی را در ذهن مخاطب ایرانی ایجاد نمایند، گفت: این‌ها با پمپاژ اطلاعاتیِ غلط کار می‌کنند؛ درحالیکه در داخل ظرف 48 ساعت کل ماجرا شفاف نمایی شد.

این تحلیلگر حوزه رسانه افزود: رسانه‌های بیگانه سال گذشته چه کارها که در آبان و آذر نکردند تا وضعیت روانی و اجتماعی کشور را برهم بریزند و لذا تلاش دارند نوعی کمپرس روانی برای بروز یک آبان داغ در ذهن مخاطب ایجاد کنند و لذا می‌کوشند به واسطه خلق سوژه‌ها، ادعاهای خود را عینیت ببخشند.

داوودی این رویه را از کارکردهای خلقِ ترافیک ذهنی در مخاطب از سوی رسانه‌های بیگانه عنوان و خاطرنشان کرد: در این جریان مخاطب با نگاه به وضعیت اقتصاد و کرونا به این نتیجه می‌رسد که هیچ امیدی برای آینده ندارد و لذا [باید چیزی را بر هم بریزد و این هدف غایی رسانه‌های دشمن است].

وی با اعلام اینکه در چنین فضایی انتشار اخبار خوب نیز در سبد ذهنی مخاطب جای نمی‌گیرد، گفت: رسانه‌های بیگانه نقاطی کوچک را برجسته می‌کنند که در اغلب مواقع فِیک و غلط است و از این‌رو مخاطب شب که منزل باز می‌گردد با یک اتمسفر سیاه طرف خواهد بود و لذا شدید ترین برخوردها را با خانواده خواهد داشت.

داوودی با بیان اینکه برهم ریختگی در جامعه برای رسانه‌های دشمن بسیار مهم است، تاکید کرد: مسئله مورد تاکید دیگر اینست که رسانه‌های معاند تلاش دارند ایران را برهم ریخته تر از سایر کشورها نشان دهند و بگویند این امریکا و اروپا نیست که برهم ریخته است.

این کارشناس سواد رسانه‌ای از تلاش نافرجام این رسانه‌ها برای پاک کردنِ ذهن مخاطب از برهم ریختگی‌های اروپا و امریکا اشاره کرد و گفت: چندی پیش دیدیم که این رسانه‌ها چگونه در عراق دست به تخریب زدند ولی با هوشیاری مردم عراق جمع شد. این‌ها چنین پروژه‌ای را برای آبان و آذر در ایران مدنظر دارند و بنابراین ما [باید هوشیار باشیم].

داوودی با اشاره به اینکه سر رسانه‌های دشمن مدتی خلوت بود و دنبال پروژه‌های جدید برای سرگرم شدن می‌گشتند، گفت: این‌ها می‌خواهند همه چیز را در ایران غلط جلوه دهند. در حالی که یک نفر جلوی ناموس مردم را گرفته و قمه کشی و فحاشی کرده و پلیس را کتک زده و رسانه‌های بیگانه او را قهرمان می‌نامند و می‌گویند که با او برخوردی بد شده است.

وی همچنین به دروغ پردازی و غلط نگاری خبری این رسانه‌ها در خصوص ماجرای دختر آبادانی اشاره کرد و افزود: مخاطبان نباید ذهن خود را درگیر ترافیک‌های غلط و منفی از سوی رسانه‌های خارجی نمایند. چراکه ذهن و زمان ما ارزشی بس بیشتر از پرداختن به این موضوعات دارد.

دسترسی سریع
رویداد