ترنج دوشنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

بی سوادی سفید ثمره سیستم آموزشی مدرک گراست

متخصص علوم تربیتی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: آنچه امروز از سواد سفید می‌دانیم ثمره رشد و توجه بیش از اندازه به سواد سیاه در مدارس و آموزش‌های مدرک محور در جامعه است.

1399/06/29
|
08:33
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو؛ برنامه " ترنج " با موضوع بی سوادی سفید سدی در برابر تعامل خانواده‌ها با حضور دکتر خدیجه میرزا زاده، مشاور کلینیک آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان و ارتباط تلفنی با حامد بابکری، متخصص علوم تربیتی و کارشناس پیشگیری‌های رشد مدار روانه آنتن شد.

***ترنج: منظور از بی سوادی سفید چیست و چه نقشی بر بنیان خانواده دارد؟

خدیجه میرزازاده: بی سوادی سیاه در کشور تقریبا در حال از بین رفتن است اما بی سوادی سفید در حال رونق است. همه افرادی که در مدرسه می‌شناسیم شامل اولیا و آموزگاران انسان‌های نسبتا با سوادی هستند اما الزاما مهارت زندگی کردن با این سواد مرتبط نیست و این سواد آموزی تنها جزئی از مهارت‌های زندگی محسوب می‌شود.
همه افراد نیازمند این هستند که مهارتهایی را درباره زندگی بیاموزند. یکی از مهارت‌های زندگی شامل مهارت سواد آموزی است و نقش آن در زندگی 25درصد است اما 75 درصد از زندگی مربوط به مهارت‌های دیگر است. اگر برداشت کلی از یک انسان موفق داشته باشیم، سواد سیاه بخش کوچکی را تشکیل می‌دهد و تعامل و ارتباط با دیگران، کنترل استرس، حل مسئله و دیگر مهارت‌ها اهمیت بسیار بیشتری دارند. بسیاری از افراد تحصیل کرده را می‌بینیم که توانایی حل بحران‌ها و مشکلات زندگی را ندارد. به عنوان مثال برای تربیت و تعامل با فرزندان خود هم دچار مشکل هستند و حتی ارتباط درستی با همکاران خود در محیط کاری ندارد و اینجاست که نیاز به یادگیری مهارت زندگی کردن به شدت احساس می‌شود.

***ترنج: چه عواملی سبب رشد نرخ بی سوادی سفید در جامعه شده است؟

حامد بابکری: آنچه امروز از سواد سفید می‌دانیم ثمره رشد و توجه بیش از اندازه به سواد سیاه در مدارس و آموزش‌های مدرک محور در جامعه است یعنی این مفهوم را مدیون بدعت اشتباهی هستیم که در آموزش‌های مدرسه بسیار مورد توجه والدین و معلمان قرار گرفته است. در سواد سفید باید با ترکیب سواد سیاه به کاربرد مهارت‌ها، اخلاقیات و آگاهی‌های عمومی برای ارتقای کیفیت زندگی رسید چیزی که امروز مدنظر نظام آموزش نیست. آنچه که در سرفصل‌های درسی مهم است یاد دادن چیزی است که نوشته و دیده می‌شود و ما قرار است بر اساس آن ببینیم، بنویسیم و بخوانیم. درواقع چیزی که ما باید با یادگیری آن خود را پرورش دهیم و سطح زندگی را بالا ببریم مورد توجه نبوده و نیست.

***ترنج: آموزش و پرورش برای ارتقای وجه تربیتی دانش آموزان در شرایط فعلی که امکان ارتباط حضوری کمتر شده است چه برنامه‌ای دارد؟

خدیجه میرزازاده: کانال‌هایی در نرم افزار آموزشی شاد وجود دارد که بخش مشاوره دارد و سوالات مشاوره‌ای و مشکلات دانش آموزان را پاسخ می‌دهد. مشاوران این بخش دوره‌های آسیب شناسی را گذرانده‌اند و می‌توانند به دانش آموزان کمک کنند. همچنین این افراد از طریق مدرسه با کلیه اولیا در ارتباط هستند و گاهی نیاز است که برخی از جلسات که شامل آموزش‌های خانواده و آسیب‌های اجتماعی است به صورت حضوری برگزار شود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

***ترنج: چرا دوران نوجوانی برای آموزش مهارت‌های زندگی و سواد سفید اهمیت دارد؟

حامد بابکری: بخش بزرگی از شاکله شخصیت انسان در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد و به دلیل آن که فرد دراین مرحله از زندگی در حالت گذار قرار دارد می‌توان از واژه " دوران بحران " نیز استفاده کرد . این مسئله چیزی است که تمام نظریه پردازان حوزه تربیت و روانشناسی به آن رسیده‌اند. دوره بسیار پیچیده بلوغ و دوره بحران هویت، گلوگاه مهم برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است و آموزش‌های این دوران نقش اساسی در عدم انحراف فرد در بزرگسالی دارد.

دسترسی سریع
ترنج