مناظره شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

مدرس دانشگاه فرهنگیان : میزان تحقق اهداف سند تحول سنجیده نمی شود

بنیادی عنوان کرد : یکی از شاخص های بررسی کارآمدی نظام آموزش و پرورش ،میزان تحقق اهداف سند تحول است اما هیچ یک از اهداف 23گانه سند تحول تاکنون سنجیده نشده است.

1398/04/03
|
12:47
|

برنامه " مناظره " با موضوع ملاکهای سنجش کارآمدی و ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش بر اساس سند تحول با حضور حجت الله بنیادی، مدرس دانشگاه فرهنگیان و دکتر سهراب رضایی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

حجت الله بنیادی در آغاز با بیان اینکه خروجی نظام آموزش و پرورش اصلی ترین شاخص کارآمدی آن است ، اظهار کرد : در سطح بین الملل شاخصی برای نشان دادن میزان توجه دولت ها به آموزش و پرورش وجود دارد که سهم این نهاد را از تولید ناخالص داخلی مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد.

وی افزود : در سند تحول بنیادین نیز تاکید شده است تامین منابع مالی آموزش و پرورش به صورتی شفاف شود که سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. متاسفانه با وجود سند بالادستی و تصریح این موضوع ، مولفه مورد نظر در کشور ما قابل توجه نیست.

مدرس دانشگاه فرهنگیان به شاخص های مختلفی که در سطح بین الملل برای بررسی کارآمدی نظام آموزش و پرورش وجود دارد ، اشاره کرد و گفت : آزمون های تیمز و پرلز به عنوان شاخص ارزیابی توانمندی دانشی دانش آموزان که از شاخص های توفیق آموزش و پرورش می باشد در دنیا استفاده می شود.

بنیادی در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو عنوان کرد : میزان تحقق اهداف سند تحول می تواند یکی از شاخص های بررسی کارآمدی نظام آموزش و پرورش باشد.خلا اصلی سند تحول و اسناد پایین دستی که بر اساس آن تدوین شده است عدم وجود شاخص برای تعیین میزان تحقق اهداف است.در واقع هریک از اهداف 23گانه سند تحول ، یک شاخص هستند که تاکنون سنجیده نشده است.

وی در خصوص اهداف کلان گفت : اهداف دوره های تحصیلی که اخیرا مصوب شده است می تواند به سنجش خروجی های آموزش و پرورش کمک کند اما این اهداف به شکلی تدوین شده است که تبدیل آنها به شاخص بسیار سخت و شاید ناممکن باشد.

در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو ، سهراب رضایی تاکید کرد : سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان باید در هر مقطع حاصلی در پی داشته باشد که ما آثار آن را در جامعه به صورت یک تحول مشاهده کنیم.

وی افزود : نظام آموزش و پرورش از یک نگاه می تواند کارآمد و از بعد دیگر ناکارآمد باشد. به عنوان مثال دانش آموزان که قدرت تعامل اجتماعی و مدیریت برخی از کارهای کوچک خود را ندارند ، ناکارآمدی این نظام را نشان می دهند اما از سوی دیگر با توجه به بودجه و سرمایه ناچیزی که در این نهاد صرف می کنیم عملکرد خوبی از مدارس می بینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی شاخصه های نظام آموزش و پرورش موفق را شرح داد و گفت : در سیستم تربیتی موفق شاخصه های رشد اقتصادی ، اجتماعی و صنعتی جامعه در کنار شاخصه های تربیتی و معرفتی افزایش می یابد و در این صورت می توان نظام آموزش و پرورش را کارآمد دانست.

رضایی خاطر نشان کرد : سیستم آموزش و پرورش یک کشور باید یک مدار آموزشی باشد که کودکان و نوجوانان وارد آن شوند و فراغت از تحصیل آن ها منجر به تولید نیروی کار مفید در جامعه شود.

وی ناکارآمدی آموزش و پرورش را با ساختارهای کلان مرتبط دانست و تاکید کرد : تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت حاکمیتی کشور نباشد وضعیت تربیت نوجوانان به همین منوال ادامه خواهد داشت.

دسترسی سریع
مناظره