روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

استاد علوم تغذیه مطرح كرد: نوشیدن مایعات و مبارزه با آلودگی هوا

دکتر غزاله اسلامیان معتقد است که در ایام آلودگی هوا نوشیدن مایعات، مصرف مواد غذایی دارای ویتامین c، ویتامین A و آنتی اکسیدان می‌تواند کمک کند تا بدن با آلاینده‌ها مبارزه کند.

1398/10/07
|
14:28
|

استاد دانشگاه علوم و تغذیه صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا در مجله علمی و خبری «روزنه» خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که باید در این روزها به آن توجه کنیم افزایش دریافت آب و مایعات است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع سموم و مواد زائد دارند می‌توانند نقش مهمی در مبارزه با آلاینده‌های هوایی داشته باشند لذا ما نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز را توصیه می‌کنیم؛ متاسفانه بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که در روز حتی یکی لیوان آب بنوشند.

اسلامیان افزود: در این روزها می‌توانیم از آب میوه‌های طبیعی استفاده کنیم چرا که آنها علاوه بر تامین آب بدن آنتی اکسیدان‌‌هها را نیز تامین می‌کنند که می‌تواند با آلاینده‌های هوایی مبارزه کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این باور وجود دارد که شیر می‌تواند در روزهای آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشد. کلسیم در دستگاه گوارش می‌تواند از جذب سمومی مثل سرب و فلزات سنگین ممانعت کند اما بخش اعظمی از آلاینده‌های هوایی را استنشاق می‌کنیم بنابراین از این طریق نمی‌تواند پیشگیری کند.

او همچنین در رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: یکی از موادی که می‌تواند در پیشگیری از عوارض آلودگی هوا به ما کمک کند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها در تقویت سیستم ایمنی ما نقش مهمی دارند. ویتامین c که در مرکبات بیشتر وجود دارد می‌تواند در طی این روزها به ما کمک کند. همچنین مواد غذایی که غنی از ویتامینA یا پیش‌سازهای این ویتامین هستند و در کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه‌ای رنگی، خرمالو و مرکبات وجود دارد می‌تواند موثر باشد.

اسلامیان در پایان یادآور شد: یکی دیگر از میوه‌های موثر انار است که آنتی‌اکسیدان بالایی دارد و می‌تواند به سلول‌های بالا کمک کند.

دسترسی سریع
روزنه