روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

مسئول دپارتمان دانش‌آموزی تجدیدپذیر ایران عنوان كرد: بازی‌های تجدیدپذیر برای کودکان و دانش‌آموزان

دکتر زینب جباری اظهار داشت که نقش‌آفرینی مردم در منابع تجدیدپذیر بسیار پر رنگ است. و نیاز است که بخش‌های پایه یعنی کودکان و دانش‌آموزان نیز درگیر این موضوع شوند.

1398/10/30
|
09:22
|

مسئول دپارتمان دانش‌آموزی تجدیدپذیر ایران در برنامه «روزنه» رادیو گفت‌وگو در خصوص نقش مردم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد: موضوعات زیست محیطی و زیرشاخه‌های آن مباحثی هستند که علاوه بر تصمیم سیاستگذاران نیاز دارند که به صورت مردمی نیز به آنها پرداخته شود.

وی افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از راه کارهای بسیار مهم هستند و نقش‌آفرینی مردم در منابع تجدیدپذیر بسیار پر رنگ است.

جباری اظهار داشت: در انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر سال‌ها به بحث سیاست‌گذاری برای توسعه این موضوعات می‌پرداختیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر قرار باشد این گفتمان در بدنه اجتماعی کشور شکل بگیرد نیاز است که بخش‌های پایه یعنی کودکان و دانش‌آموزان نیز درگیر این مسئله شوند.

او همچنین خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم کشورهایی که در برنامه‌های خود موفق بودند نقش کودکان و دانش‌آموزان را خیلی جدی گرفتند. نتیجه این شده که دانش‌آموزان نه تنها فعال هستند حتی گاهی می‌بینیم که رهبری یکسری از اجتماعات یا حرکت‌های دانش‌آموزی در زمینه تغییرات اقلیمی یا آلودگی هوا را بر عهده دارند.

مسئول دپارتمان دانش‌آموزی تجدیدپذیر ایران در رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: ما نیز سعی کردیم در ایران به این موضوع بپردازیم. ذات بین رشته‌ای این موضوعات بستر مناسبی را فراهم می‌کند تا بتوانیم مهارت افزایی دانش‌آموزی را نیز در این موضوعات ترکیب کنیم. سمینارهای ترویجی، پروژه‌های پژوهشی، بازی‌های مختلف تجدیدپذیر و جشنواره‌ها موضوعاتی هستند که سعی کردیم طراحی کنیم تا کودکان و دانش‌آموزان را درگیر این فضا کنیم.

جباری با اشاره به بازی‌های طراحی شده، در این خصوص توضیح داد: در بحث دانش‌آموزی از کودکان بالای چهار سال این کار را شروع کردیم به گونه‌ای که برای آشنایی با منابع تجدیدپذیر و مباحث زیست محیطی در قالب ساخت تجهیزات ساده با انرژی خورشیدی آشنا شوند و از آن استفاده کنند. مثال این کار اجاق خورشیدی است که بسیار ساده است و کودکان و دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی آن را بسازند و با انرژی خورشید آشنا شوند.

او ادامه داد: حشره‌های خورشیدی مثال دیگری است. آنها حشره‌هایی هستند که با استفاده از انرژی خورشید حرکت می‌کنند. آبگرمکن خورشیدی، ماشین خورشیدی، توربین بادی، قایق خورشیدی و ... نمونه‌های دیگری هستند که کمک می‌کنند تا کودکان و دانش‌آموزان با ارزش آفرینی طبیعت آشنا شوند.

مسئول دپارتمان دانش‌آموزی تجدیدپذیر ایران گفت: در عین حال سعی می‌کنیم از بازیافتی‌ها استفاده کنیم تا با مفهوم بازیافت و بهیافت نیز آشنا شوند و بتوانند از مباحث ساده فیزیکی که در درس‌هایشان خوانده‌اند برای ساخت این تجهیزات استفاده کنند.

وی در پایان ضمن بیان اینکه این بازی‌ها و اقدامات دانش‌آموزی در مدارس و پژوهش‌سراها انجام می‌شود اظهار داشت: رغبت دانش‌آموزان و خانواده‌ها در پایان این بازی‌ها شگفت‌انگیز است.

دسترسی سریع
روزنه