روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

استاد گروه تغذیه دانشگاه مطرح كرد: برای پیشگیری از ویروس کرونا چه بخوریم؟

دکتر غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه خاطرنشان کرد که رعایت بهداشت مواد غذایی اهمیت بسیاری زیادی برای پیشگیری از انتقال میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد.

1398/11/19
|
10:24
|

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در «روزنه» رادیو گفت‌وگو بیان کرد: حتما به رعایت بهداشت مواد غذایی توجه کنیم. رعایت اصولی بهداشت میوه و سبزی اهمیت زیادی دارد. نکته مهم‌تر این است که ماده غذایی که خریداری می‌کنیم شاید قبل از ما فرد دیگری به آن دست زده باشد مثل میوه و سبزیجات، بطری یا شیشه‌های مواد غذایی در سوپر مارکت‌ها؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر مواد غذایی را از فروشگاه‌ها نیز تهیه می‌کنیم حتما بشوییم و سپس در یخچال یا کابینت قرار دهیم.

او ادامه داد: دریافت آنتی‌اکسیدان‌های مواد غذایی را افزایش دهیم که مهمترین آن ویتامین C است. روزانه یک عدد پرتقال یا لیمو ترش تازه و یا دو عدد نارنگی استفاده کنیم. در بین پرتقال‌ها پرتقال توسرخ ارجحیت بیشتری دارد چون دارای ماده آنتی‌اکسیدان بیشتری است. همچنین روزانه یک عدد پیاز خام استفاده کنیم که پیاز خام بنفش نیز نسبت به سایر پیازها ارجحیت بیشتری دارد. کلم‌ها را فراموش نکنیم کسانی هم که مشکل کم کاری تیروئید دارند می‌توانند از کلم‌های پخته مصرف کنند.

اسلامیان در رادیو گفت‌وگو افزود: اسفناج نیز ماده غذایی خوبی است که ویتامین A و C دارد و منبع خیلی خوبی از منیزیم است. منیزیم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

او گفت: بتاکاروتن‌ها پیش‌ساز ویتامین A و بسیار مهم هستند. این ویتامین را برای ساختن سد مخاطی که یکی از سدهای ایمنی بدن است نیاز داریم. مخاط را در درستگاه تنفسی داریم که اگر مقاوم باشد می‌تواند سد اولیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی باشد. کدو حلوایی، هویج، خرمالو و فلفل دلمه‌ای‌های رنگی سرشار از پیش‌ساز ویتامین A هستند.

این استاد دانشگاه گفت در میان ادویه‌جات نیز زردچوبه و زعفران به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

دسترسی سریع
روزنه