روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی: با تغذیه ناسالم زودتر پیر می شوید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با بیان این که جلوی پیری انسان را نمی توان ، گرفت ، ولی می توانیم به نحوی زندگی کنیم که این فرایند روند عادی خود را طی کند، تاکید کرد : قطعاً تغذیه و شیوه زندگی ناسالم می تواند فرآیند پیری را تسریع کند.

1398/11/30
|
13:04
|

برنامه «روزنه» با موضوع «تغذیه مناسب برای افزایش عمر و غذاهایی که دشمن پیری هستند» و با حضور دکتر احسان حجازی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به صورت زنده از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

احسان حجازی با تاکید بر اهمیت مصرف روزانه میوه و سبزیجات در یک رژیم غذایی سالم گفت: در مورد میزان مصرف سبزیجات محدودیتی وجود ندارد و هر فرد هر چقدر که می خواهد می تواند در طول روز سبزیجات مصرف کند ولی در مورد میزان مصرف میوه باید شرایط فیزیکی و سنی مصرف کننده مورد توجه قرار بگیرد چرا که اگر یک فرد معمولی بیشتر از حد مورد نیاز ،میوه مصرف کند ، ممکن است این موضوع باعث چاقی یا کبد چرب در او شود، اما همانطور که اشاره شد برای سبزیجات محدودیتی در ارتباط با مصرف روزانه وجود ندارد.

وی در همین راستا ادامه داد :سبزیجات به علت این که دارای« فیبر» هستند، احساس سیری به فرد می دهند و این خود مانع از این می شود که فرد در یک وعده غذایی بیش از اندازه غذا بخورد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اهمیت آموزش تغذیه سالم به افراد خاطرنشان کرد: باید از همان دوران کودکی روند تغذیه صحیح آموزش داده شود. در این فرایند باید توجه داشت که تغذیه مادر در هنگام بارداری بر روی کودک موثر است و مادران قبل از باردار شدن باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه به زنان باردار و زنانی که ازدواج کردند و ممکن است بچه دار شوند، توصیه می شود که حتماً روزی یک قرص «فولیک اسید» بخورند ، ادامه داد: باید آموزش در مورد تغذیه سالم همیشگی و دائمی باشد و نباید انتظار داشته باشیم که یک فرد فقط با یک بار مراجعه به پزشک روند تغذیه خود را تغییر دهد، همانطور که اشاره شد باید آموزش‌ها در این زمینه مداوم و همیشگی باشد.

حجازی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با تغذیه سالم می‌توان جلوی پیر شدن را گرفت گفت : پیری اجتناب ناپذیر است ولی می توانیم به نحوی زندگی کنیم که این فرآیند روند عادی خود را طی کند ، متاسفانه در حال حاضر دیگر پیری فقط به سن نیست. یک سری بیماری های مزمن در جامعه داریم که این روزها خیلی زودتر از حالت عادی رخ می‌دهند مثلاً وقوع سکته ها و یا« دیابت نوع دوم» که در سن 20 الی 30 سالگی نیز در حال حاضر مشاهده می شوند، در حالی که این نوع بیماری ها در حالت طبیعی باید در دهه های 40 الی 50 زندگی رخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه و شیوه زندگی ناسالم می تواند فرآیند پیری را تسریع کند، گفت: باید سالم زندگی کنیم تا روند وقوع بیماریهای مزمن که بخاطر پیری ایجاد می شود را به تعویق بیندازیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارائه توضیحاتی در مورد رژیم غذایی سالم و اهمیت استفاده از انواع مواد غذایی مورد نیاز بدن در یک رژیم سالم گفت: رژیم غذایی موجود در ایران منحصربه‌فرد و سنتی است. در این رژیم منابع غلاتی بیشتر از منابع پروتئینی مصرف می شود و بر استفاده از «کربو هیدرات» تاکید می شود .

وی با بیان اینکه در یک رژیم غذایی سالم باید نکات متعددی رعایت شود، اظهار کرد: یک رژیم غذایی سالم ، نباید به گونه ای باشد که فرد صبحانه نخورد و فقط ناهار و شام بخورد. باید به این موضوع توجه داشت که تکرار وعده های غذایی در حجم کوچک کمک می کند که فرد در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشد و از مصرف زیاد غذا در یک وعده غذایی جلوگیری می کند .

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه حذف وعده های غذایی در یک رژیم غذایی سالم توصیه نمی شود ،گفت: در مورد کودکان آنها علاوه بر اینکه باید در هر وعده ی غذایی، تغذیه مناسبی داشته باشند باید برای « میان وعده های» آنها نیز والدین برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا آنچه که بدن کودک نیاز دارد به صورت مناسب و به اندازه دریافت کند.

دسترسی سریع
روزنه