روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

گفت‌وگو با عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه شهید بهشتی؛ پنج اصل تغذیه‌ای برای حفظ سلامتی

غزاله اسلامیان در خصوص تغذیه و سلامت به پنج اصل کفایت، تعادل، کنترل کالری، میانه‌روی و تنوع اشاره کرد و گفت که رعایت این اصول سبب رسیدن به هدف سلامتی می‌شود.

1398/12/29
|
14:51
|

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در «روزنه» رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: خوردن یکی از لذت‌های زندگی است ولی یادمان باشد که تغذیه ما نقش خیلی مهمی در سلامتی ما دارد و به طور کلی رژیم‌های غذایی نقش بالقوه‌ای در بروز خیلی از بیماری‌ها مثل فشار خون، دیابت، کبد چرب و اضافه وزن دارند.

وی برای پیروی از یک برنامه غذایی سالم به پنج اصل اشاره کرد و گفت: اگر رژیم غذایی ما این پنج اصل را داشته باشد فارغ از اینکه کجا هستیم و یا در چه بوم یا فرهنگی زندگی می‌کنیم به هدف سلامتی می‌رسیم.

اسلامیان اظهار داشت: اصل اول کفایت است. به طور کلی غذاها فراهم‌کننده مقادیر کافی از انرژی یا کالری و همچنین مواد مغذی ضروری مثل فیبرها، ویتامین‌ها و املاح هستند که باعث حفظ سلامتی و وزن مناسب بدن می‌شوند.

او ادامه داد: اگر این مواد به میزان کافی دریافت شوند هر ماده مغذی می‌تواند بیان کننده اهمیت کفایت تغذیه‌ای باشد. آهن یک ماده مغذی و ضروری است که هر روز مقداری از آن از بدن ما دفع می‌شود بنابراین باید در روز از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کنیم. اگر به مقدار کافی از غذاهای حاوی آهن استفاده نکنیم به مرور زمان فقر آهن به سراغ ما می‌آید و ما با علائمی مثل ضعف، خستگی، عصبانیت، افسردگی و سردرد روبه‌رو می‌شویم، بنابراین اگر مواد مغذی مورد نیازمان را به اندازه مصرف کنیم به اصل کفایت می‌رسیم.

این استاد دانشگاه اصل دوم را تعادل نامید و درباره آن توضیح داد: تعادل یعنی ما انواع مختلفی از مواد غذایی را به تناسب با یکدیگر و به نحوی مصرف کنیم که استفاده یک ماده مغذی باعث حذف یک ماده مغذی دیگر نشود. برای مثال اغلب غذاهایی که آهن زیادی دارند کلسیم کمی دارند و از طرف دیگر منابع خوب کلسیم فقیر از آهن هستند. اگر رژیم فردی فقط روی منابع لبنی متمرکز باشد آهن کمی دریافت می‌کند یا برعکس. بنابراین اگر در رژیم غذایی خود از همه گروه‌های استفاده کنیم به اصل اول و دوم می‌رسیم.

اسلامیان خاطرنشان کرد: اصل سوم نیز کنترل کالری است. یعنی مقدار غذایی که انرژی مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند. با توجه به اینکه در چه سن یا جنسی قرار داریم و یا چقدر فعالیت روزانه داریم به مقداری انرژی نیاز داریم که اگر بیشتر از میزان لازم انرژی دریافت کنیم دچار چاقی می‌شویم؛ اگر هم کمتر از میزان لازم دریافت کنیم منجر به سو تغذیه و لاغری می‌شود.

این استاد دانشگاه در رادیو گفت‌وگو به اصل چهارم یعنی میانه‌روی اشاره و بیان کرد: این اصل به معنی مصرف غذاهایی است که مقادیر زیادی چربی، نمک، قند و حتی ترکیبات نگه دارنده دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور حفظ سلامتی دریافت غذاهایی که غنی از چربی، قندهای زیاد و نمک هستند محدود شود.

وی درباره اصل آخر یعنی تنوع نیز خاطرنشان کرد: این اصل خیلی مهم است. تنوع غذایی به معنای تعداد غذاهای متفاوتی است که در یک دوره مشخص مصرف می‌شود. از فواید یک برنامه غذایی متنوع می‌توانیم به کفایت غذایی نیز اشاره کنیم.
اسلامیان در پایان عنوان کرد: تحقیقات نشان داده که مصرف رژیم‌های غذایی با تنوع پایین با افزایش ابتلا به خیلی از بیماری‌ها مثل سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط دارد.

دسترسی سریع
روزنه