روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو: «بکن یا نکن» میان والدین و کودک فاصله می‌اندازد

امین رفیعی‌پور گفت: تشویق‌های اجتماعی و محبت‌آمیز همواره بیش از تشویق‌های مادی موثر واقع می‌شوند.

1399/06/26
|
12:05
|

برنامه «روزنه» با موضوع تربیت کودکان، در ارتباط تلفنی با دکتر امین رفیعی‌پور (پزشک و روانشناس سلامت، عضو هیئت علمی دانشگاه، معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

امین رفیعی‌پور در گفتگو تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: کودکان امروزی نسبت به کودکان دهه‌های گذشته اطلاعات متفاوتی‌ را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این که آموزش می‌تواند بهره هوشی کودکان را افزایش دهد، اظهار داشت: کودکان امروزی فقط به اطلاعات جدیدتر و جامع‌تری دسترسی پیدا کرده‌اند و لزوما بهره‌ی هوشی این کودکان بیشتر از نسل‌های قبلی نیست.

این پزشک افزود: اطلاعات کودکان امروزی بسیار متفاوت و بیشتر از والدین است، بر همین اساس والدین در اکثر مواقع نمی‌توانند با کودک خود ارتباط موثر برقرار کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌های مختلف برای درک صحیح کودک خود باید به طور مستمر تحت آموزش قرار بگیرند.

امین رفیعی‌پور با اشاره به این که والدین باید خودشان را جای کودک قرار دهند، عنوان کرد: به کار بردن فعل‌های دستوری «بکن» یا «نکن» باعث می‌شوند تا کودک از والدین فاصله بگیرد.

وی با اشاره به این که کودکان و خانواده‌ها از کارکردها و ویژگی‌های فضای مجازی اطلاعات کافی ندارند، توضیح داد: متاسفانه فرهنگ استفاده از تلفن هوشمند و فضای مجازی در ایران توسعه نیافته است.

معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی با بیان این که «تنبیه» و «تشویق» تغییر رفتار را به همراه می‌آورند، عنوان کرد: اگر کودک یک کار خوب انجام می‌دهد، والدین باید تشویق متناسب با آن کار انجام دهند.

وی تاکید داشت: تشویق همیشه باید متناسب با عملی باشد که کودک انجام داده است.

امین رفیعی‌پور با اشاره به این که اکثر تشویق‌های والدین در قبال کودک مالی یا مادی هستند، اظهار داشت: تشویق‌های اجتماعی و محبت‌آمیز همواره بیش از تشویق‌های مادی موثر واقع می‌شوند.

وی افزود: تنبیه همانند تشویق باید به تناسب عمل انجام شده از جانب کودک تنظیم شود.

این روانشناس با اشاره به این که تشویق رفتارهای خوب را در ذهن کودک نهادینه می‌کند، اضافه کرد: تنبیه یا تشویق باید بلافاصله پس از انجام کارهای خوب یا بد واقع شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه سیستم آموزش و پروش ایران مهارت‌های زندگی – کنترل استرس، شیوه تغییر رفتار، کنترل هیجان و خشم و مهارت حل مساله – را به کودکان آموزش نمی‌دهد.

دسترسی سریع
روزنه