بی قاب، بی نقاب هر روز از ساعت 16:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بي قاب بي نقاب

مدیرگروه آموزش و پرورش مركز پژوهش‌های مجلس: نبود نقشه راه مهمترین عامل اجرایی نشدن سند تحول است

بیات در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: نداشتن نقشه راه، عدم اولویت بندی و نبود شاخص برای ارزیابی و پایش از مهمترین مشکلات برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

1399/12/05
|
10:39
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر موسی بیات با حضور در برنامه «بی قاب بی نقاب» به بررسی موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و عنوان کرد: مرکز پژوهش های مجلس از سه منظر قانونی گذاری، اجرا و نظارت به موانع اجرای این سند پرداخته و به این منظور اقدامات مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش ، شورای عالی آموزش و شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد بررسی قرار داده و در راستای اختیارات هریک از این نهادها وظایفی را برای هریک برشمرده است.

وی، نداشتن نقشه راه، عدم اولویت بندی و نبود شاخص برای ارزیابی و پایش را از مهمترین مشکلات برای اجرای سند تحول بنیادین دانست و اظهار کرد: هنوز دستگاه های درگیر و دارای مسئولیت مشخص نیستند و وظایف بخش های مختلف حاکمیت برای تحقق سند تشریح نشده است.

مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش های مجلس، یکی از دلایل ناموفق بودن برخی سیاست ها و قوانین در کشور را مقاومت ذی نفعان دانست و بیان کرد: روش درست این است که در زمان سیاست گذاری، ذی نفعان آن را هم درگیر کنیم. متاسفانه بسیاری از قوانین مجلس پس از تصویب در مرحله اجرا ناموفق بوده اند چرا که ذینفع نهایی مقاومت کرده است.

بیات افزود: سند تحول بنیادین با هرنگاهی هم نوشته شده باشد، به هیچ وجه به اجرا گذاشته نشده است و حتی به ذینفع نهایی خود نزدیک نشده است تا ما دلیل عدم موفقیت آن را مقاومت فعالان حوزه آموزش و پرورش بدانیم.

وی با انتقاد از عدم به روز رسانی آیین نامه اجرایی مدارس، عنوان کرد: 20 سال از تصویب آخرین آیین نامه اجرایی می گذرد و سند تحول هم نتوانست این موضوع را در اولویت قرار دهد.

این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که پیش شرط رصد و نظارت بر سند تحول بنیادین تعیین شاخص است، اظهار کرد: هنوز ابزاری برای سنجش و ارزیابی این سند وجود ندارد یعنی حتی اگر این سند اجرایی شده باشد ما شاخصی برای ارزش گذاری و راستی آزمایی در اختیار نداریم.

بیات در پاسخ به سوال مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که آیا اراده اجرای سند تحول در کشور وجود دارد، گفت: ماده 63 قانون برنامه ششم عنوان می کند دولت حق ندارد در حوزه آموزش و پرورش، بر خلاف سند تحول بنیادین کاری انجام دهد پس اراده تقنینی برای این سند وجود دارد. در فرآیند رای اعتماد وزرا یکی از شاخص های مهم داشتن اراده برای اجرای این سند است.

وی خاطر نشان کرد: وزرای آموزش و پرورش هریک در مسیر خاصی از اجرای سند حرکت می کنند و ادامه کار و رویکرد فرد قبلی را پیش نمی برند، این در حالی است که تدوین سند تحول به منظور جلوگیری از تزلزل و عدم ثبات سیاسی بوده است.

بیات با بیان این که چشم انداز سند سال 1404 است، عنوان کرد: باید در 4 سال آینده به اهداف درج شده در سد دست پیدا کنیم، در حالی که پس از گذشت یک دهه، هنوز وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش، مقدمات و نقشه راه آن تدوین نکرده اند.

وی با انتقاد از نحوه تدوین برنامه های توسعه ای کشور، اظهار کرد: نزدیک به 50درصد از این برنامه ها محقق نمی شوند و گویی نویسندگان و قانون گذاران آن در خلا آن را تدوین کرده اند. متاسفانه در تدوین برنامه ششم نه تنها قاعده گذاری دیده نمی شود، بلکه هدف های کیفی و کمی هم دیده می شود.

***تغییرات در روند ریل گذاری سند تحول بسیار زیاد است

دکتر علی پارسانیا با حضور در برنامه «بی قاب بی نقاب» درباره فرآیند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای سند تحول یک مقوله مدیریتی است و مهمترین دلیل اجرایی نشدن آن مدیریت ماشینی و مکانیکی حاکم بر آموزش و پرورش کشور است.

وی با تاکید بر این که مدیریت ماشینی و مکانیکی یکی از الگوی های آسیب زا در جوامعی مانند ایران است، گفت: در مدیریت ماشینی، جامعه ای که می خواهد به سمت تحول حرکت کند مانند یک ماشین دیده می شود و مدیر شخیص می دهد وضع آن خوب نیست و تصمیم می گیرد آن را از نقطه الف به نقطه به برساند و به این منظور فرآیندها را طراحی می کند. این نوع مدیریت درباره ماشین که شعور و اراده ندارد موفقیت آمیز است اما در جوامع انسانی هر فرد ذی شعور است پس کل جامعه دارای شعور و اراده است به همین دلیل مقاومت به وجود می آید.

به عقیده مدیرعامل بنیاد تربیتی حیات، اجرایی نشدن سند بنیادین آموزش و پرورش خیلی پیچیده نیست. باید دید آیا جامعه تعلیم و تربیت ایران به این خودآگاهی هویتی و تاریخی رسیده است که نیاز به تحول دارد؟ در واقع اگر جامعه تعلیم تربیت ایران ، مدیران مدارس و معلمان به این خود آگاهی برسند که وضع موجود مطلوب نیست و چرایی آن و چگونه رسیدن به نقطه آرمانی را بدانند، تحول بسیار آسان است.

پارسانیا در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو به مشکلات دیگر که بر سر راه اجرای سند تحول وجود دارد اشاره کرد و گفت: هیچ دستگاهی برای رصد و نظارت نحوه اجرایی شدن سند تحول در کشور تعیین نشده است و حتی شاخصی برای رصد وجود ندارد.

وی افزود: یکی از وظایف دبیر شورای عالی آموزش، ریل گذاری و جلوگیری از تغییرات اجرایی سند تحول در اثر جابجایی مدیران است اما این شخص توسط وزیر انتخاب می شود که خود مدت کوتاهی مسئولیت دارد. به معنای دیگر، زمانی که وزیر تغییر می کند ریل گذاری اجرای سند تحول هم تغییر می کند.

این کارشناس آموزش در تکمیل مطلب فوق گفت: در 16سال اخیر، 8 وزیر و سرپرست در وزارت آموزش و پرورش تغییر یافته است. یعنی به طور میانگین هر دوسال یک بار سیاست های آموزش و پرورش دچار دگرگونی شده است.

پارسانیا با ابراز تاسف نسبت به عدم تدوین نقشه راه سند تحول، عنوان کرد: متاسفانه با گذشت نزدیک به 10 سال، آموزش و پرورش وظیفه خود که تدوین نقشه راه سند تحول بوده را انجام نداده است. اهمیت این نقشه به این جهت است که مسیر حرکت را ریل گذاری و تعیین می کند هر سال چه بخشی از برنامه باید پیش اجرایی شود.

وی، کم کاری سه نهاد اعم از مجلس شورای اسلامی، شورای عالی آموزش پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی را عامل اجرایی نشدن سند تحول دانست و اظهار کرد: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده است که سالیانه درباره عملکرد و اجرای این سند از شورای عالی آموزش و پرورش گزارش بگیرد اما انجام نشده است.

پارسانیا در خاتمه گفت: توسعه اجازه نمی دهد تحول بنیادین به معنای واقعی خود رخ دهد. ما با جامعه ای سر و کار داریم که شعور و اراده دارد و تحولات اجتماعی فرآیندهای زمان بر هستند و نمی توان ادعا کرد ظرف مدت کوتاهی می توان نظام آموزش و پرورش را دگرگون کرد.

دسترسی سریع
بی قاب بی نقاب