بداهه نوازی "موسیقی خلاق" میآفریند یك آهنگساز با اشاره به این كه علم ردیف برای ورود به عرصه موسیقی ضروری است، یادآور شد كه پرورش خلاقیت در آهنگسازی به المانهای بیشتری نظیر بداهه نوازی هم نیازمند است. 1401/07/18|
وقتی قله موسیقی دفاع مقدس فتح شد معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مصاحبه با رادیو گفتوگو، دهه 60 را قله تولیدات موسیقیایی در حوزه دفاع مقدس دانست؛ چراكه سازندگانِ آن زیستِ نزدیك تری به جنگ داشتند. 1401/07/10|
موسیقی نظامی؛ از هخامنشیان تا انقلاباسلامی موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی یادآور شد كه موسیقی نظامی كه امروز با نام دفاع مقدس شناخته میشود، ریشه در دوران هخامنشیان دارد كه ارتش ایران بزرگ با نواختن طبل و كرنا در دل دشمن رعب میانداخت. 1401/07/06|
مرگ خلاقیت فردی در سیستم آموزشی مدارس یك كارشناس نمایش خلاق و قصه گویی معتقد است كودكان با ورود به سیستم آموزشی یكسان همراه با اجبار، از خلاقیت فردی فاصله گرفته و همچون دیگر همسالان دست به حل مسئله میزنند. 1401/06/23|
سبك موسیقیهای سنتی امروز عمدتاً تلفیقی است نوازنده و آهنگساز گفت: خیلی سخت است كه برای سبك موسیقی تلفیقی خط كشی مشخصی تعیین كنیم چون خیلی از موسیقیهایی كه امروز به آن برچسب سنتی میزنیم تلفیقی هستند. 1401/06/20|
موسیقی بوشهر؛ تلفیق نوآوری و قدمت نوازنده و خواننده موسیقی جنوب كشورمان در رادیو گفتوگو تاكید كرد كه موسیقی بوشهر در بردارنده نوآوریهای خاصی است و از این طریق با موسیقی سایر ملل در تعامل قرار میگیرد. 1401/06/06|
بسیاری از نسخ تعزیه در دوران پهلوی اول نابود شد یك تعزیه خوان در مصاحبه با رادیو گفتوگو، از ورود برخی تصانیف به تعزیه انتقاد كرد و گفت: ركود تعزیه در دوران پهلوی اول موجب شد بسیاری نُسخ نابود شود. 1401/05/30|
موسیقی كلاسیك ایران با "تعزیه" زنده شد یك آهنگساز در خصوص رابطه موسیقی كلاسیك ایران و نوای مذهبی به رادیو گفتوگو، گفت: عامل اصلی زنده ماندن موسیقی كلاسیك ایران، تعزیه بوده و هست. 1401/05/18|
تار و پود موسیقی، اندیشه و نوآوری است یك موسیقیدان و نوازنده تار در رادیو گفتوگو، نوآوری در موسیقی را روندی دانست كه هر 10سال یكبار اتفاق میافتد و تاكید كرد كه پس از نوآوری باید یك اندیشه نهفته باشد تا مورد پذیریشِ مخاطب قرار گیرد. 1401/05/08|
مكتب "فرامرز پایور" درس زندگی به ما داد دانشآموخته مكتب استاد پایور در مصاحبه با رادیو گفتوگو اشاره كرد كه در محضر این استاد برجسته صرفاً نوازندگی سنتور را فرا نگرفتیم؛ بلكه درس زندگی و مهارت ارتباط را آموختیم. 1401/04/25|
تصنیف "تو ای پری كجایی" با نوایی "خسته" جان گرفت فرزند استاد همایون خرم در بیان خاطراتی از زندگی حرفهای پدر، به چگونگی خلق اثر ماندگار "تو ای پری كجایی" اشاره كرد كه استاد معتقد بودند باید به خوانندهای با رنگ صدایی خاص سپرده شود. 1401/04/18|
مازیار؛ خواننده آثار فاخر و دلنشین فرزند مرحوم مازیار در مصاحبه با رادیو گفتوگو، از دقت نظر و وسواس این خواننده صاحب سبك موسیقی كشور سخن گفت. 1401/04/15|
"گلهای رادیو" رنسانس موسیقی در ایران بود پژوهشگر و مولف كتاب "گلهای جاویدان" در مصاحبه با رادیو گفتوگو، این برنامه قدیمی در رادیو را به عنوان بزرگ ترین رپرتوار و رنسانس موسیقی در ایران معرفی كرد. 1401/03/17|
استاد محمدپرست؛ خالق موسیقی نواحی پژوهشگر موسیقی نواحی در مصاحبه با رادیو گفتوگو، تاكید كرد بسیاری از دوتار نوازان در جنوب خراسان با سبك و سیاق دوتار استاد محمدپرست مینوازند ولی نامی از او نمیبرند. 1401/03/07|
مدرك معتبری برای اثبات اصالت سهتار در دست نیست محمد خالقی در رادیو گفتوگو گفت: اكثر اهالی موسیقی به اشتباه تصور میكنند كه ربع پرده فقط در موسیقی شرقی وجود دارد، در حالی كه موسیقی غرب هم از این فاصله استفاده میكند. 1401/02/24|
صبر و حوصله استاد لطفی در تدریس مثالزدنی است شهاب منا در رادیو گفتوگو گفت: استاد لطفی تمام سؤالهای شاگردان خود را در كلاسها با متانت و آرامش و صبر پاسخ میداد و برای هر پاسخ تفسیرهای متعددی ارائه میكرد. 1401/02/17|