سكولاریسم، اومانیسم و راسیونالیسم از مولفه های اصلی مدرنیته هستند عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) سكولاریسم، اومانیسم و راسیونالیسم را از مولفه های اصلی مدرنیته برشمرد و گفت: اینها با همدیگر ارتباط دارند و در واقع دو روی یك سكه هستند. 1398/03/04|
جهاد در بعد فردی به معنای جهاد نفس و تربیت باطنی انسان است پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه دین به بعد فردی جهاد اشاره كرد و بیان داشت: جهاد در بعد فردی به معنای جهاد نفس و تربیت باطنی انسان است كه دارای مراتبی است كه البته سخت است زیرا طبیعت انسان رو به سركشی دارد. 1398/03/04|
تعارضات دین و مدرنیته در مسایل مربوط به زن و خانواده رهیافت كه عنوان ویژه برنامه ماه مبارك رمضان شبكه رادیویی گفت و گو است، اول خرداد از دینداری در عصر فضای مجازی سخن میگوید. 1398/03/04|
خواستگاه علمی و دین از عوامل روی كار آمدن سكولاریسم هستند عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شیفتگی انسان غرب نسبت به علوم تجربی و نشناختن قلمرو معرفت و ناآشنایی با دین اسلام و سوق دادن مشكلات به تنها دین شناخته شده یعنی مسیحیت، سبب شد تا زمینه های سكولاریسم در جامعه غربی ایجاد شود. 1398/03/04|
جهاد اكبر مسئله ای اخلاقی است لك زایی گفت: جهاد اكبر تلاش برای تربیت و تذهیب نفس و مسئلهای كاملا اخلاقی و فردی است و اجتهاد در فهم دین برای تامین معاش دنیوی، مسئلهای اجتماعی و عمومی تلقی میشود و بنا بر این جهت، جهاد یك مفهوم گسترده تلقی میشود. 1398/03/01|
تعارضات دین و مدرنیته در اندیشههای سیاسی و سكولاریسم رهیافت كه عنوان ویژه برنامه ماه مبارك رمضان شبكه رادیویی گفت و گو است، اول خرداد از دینداری در عصر فضای مجازی سخن میگوید. 1398/03/01|
انسان زمانی به صلح دست می یابد كه جهان را مظهر صفات الهی بداند یقینی بیان داشت: هرگاه انسان جهان را مظهر صفات و اسماء پروردگار ببیند و انسان را آینه این صفات بداند، حد اعلای آرامش و صلح درونی محقق میشود. چنین انسانی در تعامل با دیگران رفتار محبت آمیز و توام با آرامش خواهد داشت. 1398/03/01|
صلح یك نوع جهاد است عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی با تصریح بر اینكه صلح یك نوع جهاد است، اظهار داشت: انسان در صلح تلاش می كند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد كند و از این منظر صلح یك نوع جهاد محسوب می شود. 1398/03/01|
رفتار گروه های مرجع در فضای مجازی، بر زندگی دینی مردم اثرگذار است قائم مقام انجمن سواد رسانه ای مرجع شدن گروه ها و افراد را در گرو رفتار مخاطبین دانست و اظهار داشت: قطعا رفتار این افراد و سبك زندگی گروه های مرجع نوظهور بر روی زندگی دینی مردم تاثیرگذار است. 1398/02/30|
درگیری در فضای مجازی بین سنت های دینی در حال گسترش است كارشناس حوزه فضای مجازی بیان كرد: به نظر می رسد یك درگیری بین سنت های دینی و حتی قرائت های مختلف دینی در فضای مجازی شاهد هستیم و احتمالا این درگیری به دلیل نبود هویت واقعی افراد به مرور زمان بیشتر خواهد شد. 1398/02/30|
قدرت رسانه به دلیل ضعف عملكرد نهادهای فرهنگی به محتوای دینی می چربد قائم مقام انجمن سواد رسانه ای با بیان اینكه ضعف عملكرد ما باعث شده قدرت رسانه بر مفاهیم دینی و مذهبی كه چارچوب های منطقی و عقلی دارد، بچربد، تصریح كرد: این اتفاق نه به دلیل ضعف دین بلكه ناشی از ضعف عملكرد رسانه ای و نهادهای تصمیم ساز است. 1398/02/29|
محوریت «منبر» در ایران، سبب شده فضای مجازی در عرصه ترویج دین كمرنگ باشد كارشناس فضای مجازی درباره میزان اثرگذاری مبلغان دینی در حوزه فضای مجازی اظهار كرد: در ایران به دلیل آنكه سابقه تبلیغات دینی عمدتا منبر محور بوده، استفاده از فضای مجازی برای ترویج دین كمرنگ تر بوده است. 1398/02/29|
سكولاریسم از اصول ضددینی به عنوان مبنای اخلاقی دفاع می كند استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: سكولاریسم یك ایدئولوژی است كه مدافعان آن آگاهانه همه امور ماوراء الطبیعه و وسایل و كاركردهای مربوط به آن را نفی میكنند و از اصول غیر دینی یا ضد دینی به عنوان مبنای اخلاق شخصی و سازمان اجتماعی دفاع میكنند. 1398/02/28|
انسان مدرن به امور ماورایی و معاد بی اعتنا است عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران درباره انسان دوره مدرنیته اظهار داشت: انسان مدرن موجودی آزاد از خداست كه سرور مطلق سرنوشت خودش است و محدود به زمین اما در عین حال سرور زمین است و به امور ماورایی و معاد بی اعتنا است. 1398/02/28|
رهیافت به دنبال دینداری در عصر فضای مجازی رهیافت كه عنوان ویژه برنامه ماه مبارك رمضان شبكه رادیویی گفت و گو است، بیست و هشتم اردیبهشت از دینداری در عصر فضای مجازی سخن میگوید. 1398/02/28|
شان اخلاق در مدرنیته از خدا به انسان كاهش پیدا كرد دكتر ابوالحسن غفاری به رابطه اخلاق و تجدد اشاره كرد و گفت: با تفسیر جدید از انسان در مدرنیته، شان اخلاق به عنوان یكی از مهمترین وجوه بشر، در این حد تنزل پیدا میكند كه انسان و نه خداوند و انبیاء معیارهای آن را مشخص میكنند. 1398/02/28|