اسلام با علم در تضاد نیست/ یك دهم قرآن بر علم دلالت دارد رئیس مركز پژوهش ادیان جهان گفت: یك دهم قرآن درباره علم است پس از این منظر می توان گفت دین اسلام با علم هیچ تضادی ندارد. 1399/10/24|
علم دینی یا دین علمی (علم و ضرورتهای گفتگوی میان آنها ) برنامه «سوفیا» با ساختاری مجلهای و پرداختن به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز از رادیو گفت و گو تقدیم مخاطبان میشود. 1399/10/23|
وقتی دین داری با دنیای "صفر و یك" گره میخورد مدیرگروه جامعه شناسی دانشگاه علامه با اشاره به دین داری در عرصه دیجیتال گفت: حركت رسانهها و فرمی كه بر اساس آن طراحی شدهاند، بر پایه سكولاریسم است. 1399/10/17|
دینداری در عصر دیجیتال برنامه «سوفیا» با ساختاری مجله ای و پرداختن به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز از رادیو گفت و گو تقدیم مخاطبان می شود. 1399/10/16|
مدرنیته؛ معضلی كه با پیمایش اجتماعی در جوامع صنعتی ظهور یافت دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه با اشاره به روندهای مختلف ارائه فلسفه اجتماعی، پیمایش را از جمله اقداماتی دانست كه مورد توجه جامعه شناسان قرار میگیرد. 1399/10/11|
این پژوهش از آمار بالای نماز و روضهی مردم قبل از انقلاب سخن میگوید استادیار دانشگاه شهید مطهری با اشاره به پیمایشهای اجتماعی قبل از انقلاب در حوزه فرهنگ دینی مردم، به درصد بالای آمار نماز و روزه در میان مردم سخن گفت. 1399/10/03|
سنجش دینداری در ایران؛ پیشینه و بایستهها برنامه «سوفیا» با ساختاری مجله ای و پرداختن به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز از رادیو گفت و گو تقدیم مخاطبان می شود. 1399/10/02|
شرق شناسی عمری به قدمت تاریخ میلادی دارد استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به پیشینه دور و دیرینِ ادیبان و فلاسفه غربی برای مطالعه آداب و رسوم شرق، گفت: این علاقه را می توان به قبل از میلاد مسیح مبتنی دانست. 1399/09/26|
انسان رفاه زده چگونه معنا را از دست میدهد یك استاد جامعه شناسی گفت: دكتر شریعتی جامعه را بیم میداد كه حتی انسان دارای رفاه نیز میتواند فاقد معنا باشد. 1399/09/19|
عبارت طلایی كه نیچه درباره بیماری همهگیر اروپا مطرح كرد پژوهشگر فرهنگ و تمدن اندیشه خداناباورانه نیچه را نقطهای طلایی خواند و این درباره اظهار نظر كرد. 1399/09/19|
سیاست خالی از عرفان، ظلم به عرفان است استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم گفت: اگر سیاست را از عرفان جدا سازیم، در حقیقت به عرفان ظلم كردهایم. 1399/09/19|
بررسی عرفان اسلامی از منظرسیاسی و اجتماعی برنامه «سوفیا» با ساختاری مجله ای و پرداختن به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز از رادیو گفت و گو تقدیم مخاطبان می شود. 1399/09/04|
رابطه دین و معنویت محدود به الهیات نیست بهمن اكبری با تصریح بر اینكه مبحث رابطه دین و معنویت همزمان در روانشناسی و فلسفه قرار دارد، تصریح كرد: این موضوع محدود در حوزه الهیات نیست و در حوزه ادبیات می توان آن را یافت و به این مسئله ورود كرد. 1399/09/04|
ابوعلی لذت زندگی را در دركِ قوه اداراك انسان تعریف كرده است عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی لذت زندگی را در كلام ابوعلی اینگونه تعریف كرد: ابن سینا لذت را به مانند یك مفهوم، بصورت ادراكِ حضوریِ قوه مدركه فرد تعریف میكند. 1399/08/21|
نظریه عبدالكریم سروش "قرآن كریم" را تنزل داده است استاد حوزه ودانشگاه در رشته عرفان در انتقاد به گفتههای تماما خودساخته عبدالكریمسروش تاكیدكرد: او قرآن را تنزل داده و وحی را در رویا خلاصه نموده؛ حال آنكه رویا بحثی بسیار كوچك در ابعاد حقیقت است. 1399/08/07|
در اندیشه ابنعربی، رویای پیامبر(ص) بالاترین معرفت است دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن مقایسه "رویای پیامبر" در كلام ابن عربی و گفتههای عبدالكریم سروش گفت: در اندیشه ابن عربی، رویای پیامبر (ص) بالاترین معرفت است. 1399/08/07|