"كمالالملك" در دوران مشروطه رئیس مدرسه "صنایعمستضعفه" بود مورخ تاریخ علم در مصاحبه با رادیو گفتوگو، مشروطه را موجب نظاممند شدن مدارس در كشور دانست و در این راستا به تاسیس مدرسه "صنایع مستضعفه" به ریاست "كمال الملك" اشاره كرد. 1400/10/11|
وقتی تنبیه دانشآموزان خوردن "نانخالی" بود نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در مصاحبه با رادیو گفتوگو، ضمن واكاوی دستورالعملهای مدارس اولیه در ایران، بر باور غلطِ استفاده از چوب و فلك در همه مدرسههای قدیم خط بطلان كشید. 1400/08/23|
توجه ویژه مدارس زرتشتی به "تعلیم و تربیت" پژوهشگر تاریخ علم در مصاحبه با رادیو گفتوگو گفت: ضمن مقایسهای میان مدرسه زرتشتیان با كلیمیان و ارامنه، در مییابیم كه زرتشتیان تعداد دانشآموزان كمتری به ازای هر معلم در كلاس قرار میدادند تا آموزش مطلوب باشد. 1400/07/18|
هند؛ كشور اول در میان ملل درحال توسعه عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی در رادیو گفتوگو با اشاره به بیش از 5هزار كالج و450دانشگاه معتبر در هندوستان، به رتبه نخستِ این كشور در میان ملل درحال توسعه جهان از منظر علم وفناوری اشاره كرد. 1400/07/04|
"زبانفارسی" عنصر هویتبخش به ایران و ایرانی نویسنده و پژوهشگر ادبی در مصاحبه با رادیو گفتوگو "زبان فارسی" را از مولفههای اصلی هویت بخشی به ایرانیان دانست چراكه در هیچ یك از حملات به كشورمان تغییر نكرده است. 1400/06/29|
"ادبیات" تولد دوباره انسان است یك نویسنده و شاعر در رادیو گفتوگو به تشریح چیستی ادبیات پرداخت و آن را گفتگوی انسان با خویشتن و تولدی دوباره برای او معنا كرد. 1400/06/28|
شروع ترقی ژاپن از دوران امیركبیر پژوهشگر حوزه آموزشوپرورش در مصاحبه با رادیو گفتوگو به اهمیت علم آموزی در ژاپن اشاره و ارتقای كیفی و كمی در این كشور را برآمده از تلاش ملت و دولت ژاپن از دوران امیركبیر عنوان كرد. 1400/06/27|
امریكا؛ بزرگترین بازار اختراعات جهان عضو هیئت علمی پژوهشكده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طیِ مصاحبه با رادیو گفتوگو، امریكا را از منظر تاریخ علم تشریح كرد و این كشور را بزرگ بازار اختراعاتِ جهان دانست. 1400/06/20|
مقاومتِ علمیوعملی/ خدا چه گروهی را بیشتر یاری میدهد؟ استاد حوزه علمیه قم در مصاحبه با رادیو گفتوگو به تحلیل مبانی علمی و عملی "مقاومت" پرداخت و گفت: كسانی كه در مسیر حق ثابت قدم باشند، خداوند كمكی افزون تر به آنها خواهد كرد. 1400/06/13|
چرا سیاست و حقوق در روابط خارجه مهم است؟ یك مورخ تاریخِ علم در ایران در رادیو گفتوگو، به الزاماتِ علمی و اطلاعاتیِ كارمندان وزارت خارجه و پیشینه این مهم در تاریخ سیاستِ كشورمان اشاره كرد. 1400/06/13|
"خدا و بشر"؛ وجه تمایز علوم انسانی در ایران و غرب مدرس حوزه تفاوت علوم انسانی ایرانی و غربی را در این مقوله تعریف كرد كه در ایران به متافیزیك توحیدی توجه داریم ولی در غرب بر پایه تفكر اومانیسم حركت میكنند. 1400/06/07|
نقشهای كه كلیسای پروتستان در ایران پیاده كرد مورخ علم در تاریخ ایران در رادیو گفتوگو، از ورود مبلغان غربی در زمان قاجار به كشورمان سخن گفت و اصلی ترین وظیفه آنها را تبلیغ برای مسیحیان و سپس هدف قرار دادنِ جامعه مسلمین مطرح كرد. 1400/06/06|
جدایی حوزه و دانشگاه؛ تهدیدی برای آینده تمدنی ایران بزرگ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معتقد است نبودِ وحدتِ معرفتی میان حوزه و دانشگاه، به آینده تمدنی ایران بزرگ، آسیب وارد خواهد كرد. 1400/05/31|
"عِلمدینی" برآمده از قرآن و روایت معصوم(ع) است به گفته یك استاد حوزوی در قم، برای دستیابی به "علمِ دینی" باید سراغِ دینِ واقعی و مجموعه آیات و روایتهایی برویم كه به دست ما رسیده است. 1400/05/23|
ورود تجاریسازیِ فناوری از دوره نوزادی به تكامل مدیر برنامه ریزی راهبردی صندوق نوآوری و شكوفایی ریاستجمهوری معتقد است وضعیت تجاری سازیِ فناوریها در كشور از دوره نوزادی عبور كرده و در حال ورود به دوره تكامل است. 1400/05/16|
«پارك علموفناوری» سرایدار شركتهای دانشبنیان نیست معاون مركز شركتها و موسسات دانشبنیان در معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری پاركهای علم و فناوری را سرایدار شركتهای دانشبنیان ندانست و مهمترین تفاوتِ آنها با شهركهای صنعتی را درهمین مسئله عنوان كرد. 1400/05/10|