پیشگیری از شیوع شایعه

پیشگیری از شیوع شایعه

كمنخمنتوگسترش روزافزون شبكه‌های اجتماعی، بازار شایعات را داغ كرده است. شایعه درجایی ایجاد می‌شود كه خبر نباشد یا خبر از منابع موثق منتشر نشود.

2 سال پیش
امپراتوری شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی

امپراتوری شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی

شبكه‌های اجتماعی برخلاف تصور عموم، تنوع و تكثر فراوانی دارند. بعضی از آن‌ها برای اشتراك‌گذاری فیلم و عكس است.

2 سال پیش
سیاست دوگانه غربی‌ها در قبال اعتراضات فرانسه

سیاست دوگانه غربی‌ها در قبال اعتراضات فرانسه

ریچارد مدهرست، تحلیلگر انگلیسی: تصور كنید اگر این اتفاقات در ایران می‌افتاد یا ایران حرف از محدود شدن شبكه‌های اجتماعی می‌زد، آمریكا و اتحادیه اروپا چه واكنشی نشان می‌دادند.

2 سال پیش
دو روی سكه شبكه‌های اجتماعی

دو روی سكه شبكه‌های اجتماعی

اینكه تصور كنیم شبكه‌های اجتماعی یا سفید هستند یا سیاه، نگاه درست و علمی به پدیده‌های شبكه‌های اجتماعی نیست.

2 سال پیش
والدین غرق در فضای مجازی، كودكان تشنه توجه

والدین غرق در فضای مجازی، كودكان تشنه توجه

بسیاری از والدین بیش از اندازه در فضای مجازی غرق شده‌اند.

2 سال پیش
 زبان خود را نخوریم

زبان خود را نخوریم

برخی افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان در ارتباط با دوستان خود در شبكه‌های اجتماعی از كلمه‌های خلاصه و شكسته استفاده می‌كنند تا با این كار سرعت گفت‌وگوی خود بالا ببرند اما با این كار فقط ارزش سخن پایین آورده می‌شود.

2 سال پیش
غرق‌شدگان فضای مجازی گوشی‌ها را كنار بگذارند

غرق‌شدگان فضای مجازی گوشی‌ها را كنار بگذارند

امروزه والدین كارهای روزمره مانند خرید، انجام امور اداری و بانكی و... را با اینترنت به‌راحتی انجام می‌دهند. همین امر باعث شده كه ساعت حضورشان در فضای مجازی بیشتر شود.

2 سال پیش
تغییر نوع مصرف رسانه!

تغییر نوع مصرف رسانه!

در این قسمت از برنامه امواج شبهه به تاثیر شبكه‌های ماهواره‌ای بر رفتار اجتماعی افراد و مخاطرات پدیده انسان‌رسانه پرداخته شد.

2 سال پیش
شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

بسیاری از مخاطبان فضای مجازی مطالب اینترنتی را بدون اینكه بخوانند در شبكه‌های اجتماعی به اشتراك می‌گذارند كه این كار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر به‌جای خبر در جامعه می‌شود.

3 سال پیش
كاربران با چه هدفی قدم به دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند؟

كاربران با چه هدفی قدم به دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند؟

اینكه كاربران با چه انگیزه و هدفی قدم به دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند بسیار اهمیت دارد و كاربران برای ورود به این محیط باید شناخت هرچه بیشتر و بهتری از این فضا داشته باشند.

3 سال پیش
آری یا خیر به فیلترینگ اینستاگرام!

آری یا خیر به فیلترینگ اینستاگرام!

در این قسمت از برنامه «تهاجم بی‌صدا» با حضور دكتر حمید نیكرو (پژوهشگر و مدرس دانشگاه)، به بررسی چرایی فیلتر شدن شبكه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام در شرایط كنونی كشور پرداخته شد.

3 سال پیش
ورود كودكان به فضای مجازی ممنوع!

ورود كودكان به فضای مجازی ممنوع!

منع كودكان برای ورود به فضای مجازی كار درستی است؟ در شرایط كنونی جامعه كه به علت شیوع بیماری كرونا بسیاری از فعالیت‌ها از جمله آموزش دانش آموزان به صورت مجازی برگزار می‌شود، حضور كودكان در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی نیز افزایش یافته است.

3 سال پیش
كودكان اینستاگرامی، كودكان لایك، كودكان مجازی

كودكان اینستاگرامی، كودكان لایك، كودكان مجازی

آنچه این روزها در شبكه‌های اجتماعی به‌وفور دیده می‌شود حضور كودكانی است كه به‌جای بازی و به‌اصطلاح كودكی كردن تبدیل به منبع درآمدی برای والدین خود شده‌اند.

3 سال پیش
رسانه‌های اجتماعی چگونه بر نوجوانان تأثیر مثبت می‌گذارند؟

رسانه‌های اجتماعی چگونه بر نوجوانان تأثیر مثبت می‌گذارند؟

همان‌طور كه می‌دانید تعداد زیادی از كاربران رسانه‌های دیجیتال و شبكه‌های اجتماعی را نوجوانان تشكیل می‌دهند.

3 سال پیش
كودكان را از نمایشی شدن در فضای مجازی نجات دهیم

كودكان را از نمایشی شدن در فضای مجازی نجات دهیم

روند افزایشی زندگی‌های نمایشی در شبكه‌های اجتماعی به یكی از مسائل آسیب‌زا تبدیل شده است.

3 سال پیش
زندان مجازی

زندان مجازی

حضور افراطی افراد در فضای مجازی و تبدیل این فضا به اولویت اول زندگی، باعث شده تا خانواده‌ها از هم دور شوند و اعضای خانواده به‌واسطه حضور مستمر در فضای مجازی كمتر درباره موضوعات مختلف كاری و خانوادگی باهم به گفت‌وگوی رو در رو ‌بپردازند.

3 سال پیش
چالش «گشت‌وگذارهای بی‌هدف» بحران «دنبال كردن افراد بی‌هویت»

چالش «گشت‌وگذارهای بی‌هدف» بحران «دنبال كردن افراد بی‌هویت»

حضور افراطی برخی كاربران در شبكه‌های اجتماعی، آن‌ها را دچار نوعی اعتیاد كرده است. اعتیادی خاموش كه نه‌تنها اتلاف وقت و آسیب‌های جسمی برایشان به وجود آورده بلكه آن‌ها را دچار تنش‌ها و آسیب‌های روانی كرده است.

3 سال پیش
والدین غرق در فضای مجازی، كودكان تشنه توجه

والدین غرق در فضای مجازی، كودكان تشنه توجه

بسیاری از والدین بیش از اندازه درفضای مجازی غرق شده‌اند.

3 سال پیش
تكنیك حرف برای سكوت و حركت برای سكون

تكنیك حرف برای سكوت و حركت برای سكون

همیشه سكوت به معنای رضایت نیست و سكون هم به معنای خستگی نیست. گاهی كاملا معكوس است و مخاطب در مواجه به محتوایی كه به او داده می شود دچار یك خشم می شود و می خواهد در فرصت مناسب آن را رها كند.

3 سال پیش
تكنیك بهانه‌های ترش، اطلاعات شیرین

تكنیك بهانه‌های ترش، اطلاعات شیرین

یكی از روش های جذب مخاطب در رسانه ها ایجاد این تصویر است كه اطلاعاتی دارم كه شما به هیچ وجه، جای دیگر پیدا نمی‌كنید.

3 سال پیش
شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

بسیاری از مخاطبان فضای مجازی مطالب اینترنتی را بدون اینكه بخوانند در شبكه‌های اجتماعی به اشتراك می‌گذارند كه این كار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر به‌جای خبر در جامعه می‌شود.

4 سال پیش
خانواده آنلاین، محبت مجازی!

خانواده آنلاین، محبت مجازی!

گستردگی شبكه‌های اجتماعی و حضور مداوم افراد در فضای مجازی باعث شده تا افراد كمتر از گذشته در جمع‌های خانوادگی حضور پیدا كنند و ترجیح می‌دهند در تنهایی با گوشی‌های هوشمند خود سرگرم باشند.

4 سال پیش
اعتیاد رسانه‌ای، دام پنهان فضای ‌مجازی

اعتیاد رسانه‌ای، دام پنهان فضای ‌مجازی

گستردگی شبكه‌های مجازی و دسترسی عمومی به اینترنت باعث شده است بسیاری از افراد به‌نوعی اعتیاد آن‌هم از نوع رسانه‌ای دچار شوند.

4 سال پیش
چرا دچار همه‌چیزدانی رسانه‌ای می‌شویم؟

چرا دچار همه‌چیزدانی رسانه‌ای می‌شویم؟

حضور مداوم و مستمر در شبكه‌های اجتماعی و عضویت در كانال‌ها و گروه‌های متعدد فضای مجازی باعث می‌شود ما به پرخوری در فضای رسانه‌ای دچار شویم.

4 سال پیش
قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

گسترش روزافزون كانال‌ها و شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی علاوه بر بالا بردن اطلاعات مخاطبان، باعث افزایش حجم اخبار جعلی نیز شده است و متأسفانه راهكار قطعی برای شناسایی این پیام‌ها وجود ندارد.

4 سال پیش
فضای مجازی و هویت نوجوان امروز

فضای مجازی و هویت نوجوان امروز

هویت نوجوان امروز را چه چیزی می‌سازد؟ یكی از فضاهایی كه هویت نوجوان امروزی در آن شكل می‌گیرد فضای مجازی است.

4 سال پیش
قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

گسترش روزافزون كانال‌ها و شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی علاوه بر بالا بردن اطلاعات مخاطبان، باعث افزایش حجم اخبار جعلی نیز شده است و متأسفانه راهكار قطعی برای شناسایی این پیام‌ها وجود ندارد.

4 سال پیش
سرعت در اطلاع‌رسانی برگ برنده رسانه‌های اجتماعی

سرعت در اطلاع‌رسانی برگ برنده رسانه‌های اجتماعی

در دنیای دیجیتال امروز، شبكه‌های اجتماعی را می‌توان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراك اخبار و اطلاعات موردنیاز مخاطبان دانست.

4 سال پیش
در فضای مجازی چندجانبه فكر كنیم

در فضای مجازی چندجانبه فكر كنیم

با گسترش فضای مجازی، روزانه حجم انبوهی از پیام‌ها و اخبار را از كانال‌های خبری یا دوستانمان در شبكه‌های اجتماعی دریافت می‌كنیم؛ پیام‌هایی كه اغلب یك موضوع مشخص را به یك علت مشخص ربط می‌دهند و نتیجه دلخواهشان را از این ارتباط می‌گیرند.

4 سال پیش
آن‌ها به مغز شما شلیك می‌كنند!

آن‌ها به مغز شما شلیك می‌كنند!

ترویج مدگرایی و افزایش جراحی‌های زیبایی، محصول اغواگری شبكه‌های اجتماعی و چهره‌ها، بلاگرها و اینفلوئنسرهایی است كه در یك تجارت شیرین به فكر و چشم مخاطب شلیك می‌كنند.

4 سال پیش
اشتراك‌گذاری‌های دردسرآفرین

اشتراك‌گذاری‌های دردسرآفرین

انتشار شایعات، مطالب غیرواقعی، دروغین، توهین‌آمیز و محتوای غیرمجاز و غیراخلاقی به چالشی جدی فضای مجازی تبدیل شده است.

4 سال پیش
مراقب فازتان در فضای مجازی باشید

مراقب فازتان در فضای مجازی باشید

خوب است در كنار حضور مستمر در فضای مجازی، مراقب محتواهای اینترنتی باشیم تا دچار بحران‌های روحی و احساسی نشویم.

4 سال پیش
بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور

بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور

از ویژگی‌های رسانه‌های نوین سرعت انتشار خبر است. جالب است بدانید اخبار جعلی چند برابر سریع‌تر از اخبار رسمی و معتبر در شبكه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند.

4 سال پیش
شبكه‌های اجتماعی چقدر از ما می‌دانند؟

شبكه‌های اجتماعی چقدر از ما می‌دانند؟

شبكه‌های اجتماعی به‌راحتی به علاقه‌مندی‌ها، میزان تحصیلات، ارتباطات خانوادگی، ارتباطات دوستانه، شغل و محل زندگی‌مان دسترسی پیدا می‌كنند آن‌هم به‌واسطه اطلاعاتی كه خود ما در اختیارشان قرار می‌دهیم.

4 سال پیش
آنلاین باشیم اما هدفمند

آنلاین باشیم اما هدفمند

افراد بسیاری برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت زمان زیادی را درگیر فضای مجازی می‌شوند و بیشتر وقتشان را بی‌هدف هدر می‌دهند. هدر دادن وقت خصوصاً در شبكه‌های اجتماعی می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

4 سال پیش
ردپای دیجیتالی‌تان چقدر می‌ارزد؟

ردپای دیجیتالی‌تان چقدر می‌ارزد؟

وقتی در فضای مجازی جست‌وجویی انجام می‌دهیم، خرید می‌كنیم، عضو یك پیام‌رسان، شبكه اجتماعی یا سایت می‌شویم ، ناگزیر بخشی از اطلاعات و مشخصات شخصی، حرفه‌ای، تحصیلی و كاری خودمان را در فضای مجازی ثبت می‌كنیم.

4 سال پیش
بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

شایعه و شایعه‌پراكنی همیشه در زندگی انسان‌ها حضور داشته است. اما این روزها به دلیل گسترش ارتباطات و شبكه‌های اجتماعی مجازی، ابزار شایعه‌پراكنی بیشتر شده و سرعت انتشار اخبار غیرواقعی بالا رفته است.

4 سال پیش
محبت مجازی، احترام نمایشی!

محبت مجازی، احترام نمایشی!

امروزه زندگی افراد تحت تأثیر ابزارهای ارتباطاتی و شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی قرارگرفته است.

4 سال پیش
مراقب ردپاهای دیجیتالتان باشید

مراقب ردپاهای دیجیتالتان باشید

امروزه حفظ حریم خصوصی در اینترنت و فضای مجازی سخت شده است. فنّاوری با سرعت زیادی در حال رشد است و ردیابی داده‌ها تبدیل به یك روش معمول شده است.

4 سال پیش
گوشی‌های هوشمند، پیام‌های هوشمند، مخاطبان باهوش

گوشی‌های هوشمند، پیام‌های هوشمند، مخاطبان باهوش

تمام پیام‌های تولید شده در رسانه‌ها و فضای‌ مجازی با اهداف مشخصی تولید و منتشر می‌شوند. بعضی پیام‌ها در شبكه‌‌های اجتماعی با هدف جلب‌توجه و برخی دیگر با اهداف بزرگ‌تری مانند انجام كارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی به جامعه تولید می‌شوند.

4 سال پیش
بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

شایعه و شایعه‌پراكنی همیشه در زندگی انسان‌ها حضور داشته است. اما این روزها به دلیل گسترش ارتباطات و شبكه‌های اجتماعی مجازی، ابزار شایعه‌پراكنی بیشتر شده و سرعت انتشار اخبار غیرواقعی بالا رفته است.

4 سال پیش
شكاك بودن همیشه بد نیست!

شكاك بودن همیشه بد نیست!

اگر به‌عنوان مخاطب فضای مجازی با خبرهای زیادی سروكار دارید و یكی از نشر دهندگان اخبار مختلف به گروه‌ها و دوستان و آشنایان هستید، لطفاً درباره برخی خبرها كمی شكاك باشید. حتماً از صحت و درستی اخبار مطمئن شوید.

4 سال پیش
بخوان و باور نكن!

بخوان و باور نكن!

در فضای مجازی به‌خصوص شبكه‌های اجتماعی با اخبار متفاوتی مواجه هستیم كه بسیاری از آن‌ها واقعی نیستند. این اخبار جعلی، معمولاً قابل‌باور به نظر می‌رسند اما نباید به آن‌ها اعتنا كنید.

4 سال پیش
سواد خبری | تأثیرگذاری در انتخابات(بخش سوم)

سواد خبری | تأثیرگذاری در انتخابات(بخش سوم)

نقش رسانه های انگلیسی در فتنه 88

4 سال پیش
نفرت از كشور ایران و ایرانی بودن

نفرت از كشور ایران و ایرانی بودن

از ایرانی بودن خود پشیمان و بیزار باشد؛ كه با ساختن فیلم‌های مثل 300 توسط كمپانی صهیونیستی برادران وارنر و یا فیلم «آرگو» و در كل سینمای هالیوود آن را دنبال می‌كنند.

4 سال پیش
جدال میان اینستاگرام و تلگرام

جدال میان اینستاگرام و تلگرام

بی‌شك امروزه نمی‌توان گفت كه تلگرام آسیب‌های كمتری دارد و یا اینستاگرام، چرا كه تمام این پیام‌رسان‌ها و شبكه‌های اجتماعی در حال ارائه محتوایی مغایر با فرهنگ جامعه ما هستند.

5 سال پیش
پشت پرده حمله موشكی به سفارت آمریكا در بغداد

پشت پرده حمله موشكی به سفارت آمریكا در بغداد

رسانه‌های اجیر شده آمریكا در عراق پس از هدف قرار داده شدن سفارت آمریكا در بغداد، گروه‌های مقاومت اسلامی را مقصر دانستند.

6 سال پیش
 داغ‌های مجازی (98/1/25)

داغ‌های مجازی (98/1/25)

داغ‌های مجازی 25 فروردین از پشت پرده فعالیت برخی شبكه‌های اجتماعی صحبت می‌كند.

6 سال پیش