روزنامه دنیای اقتصاد: چرا سفر به ایران گران است؟

یك تورگردان با اشاره به رشد مثبت تقاضا برای سفر به ایران از سوی برخی كشورهای اروپایی،گفت:«جادارد برای توسعه زیرساخت‌ها تلاش كنیم. متاسفانه در این‌حوزه تا به‌حال ناكارآمد بوده‌ایم؛ چراكه زیرساخت كمی و كیفی برای پذیرش گردشگران بیشتر نداریم.»

1402/12/28
|
11:04

سعید اعظم‌ واقفی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: «در یكی از پروازهای اسپانیا از 150 مسافر، 60 نفر گردشگر خارجی بودند كه اتفاقا بیشترشان بدون تور و به صورت شخصی برای سفر اقدام كرده بودند. این نشان می‌دهد تقاضا وجود دارد و حتی درحال افزایش است و نباید از این موضوع غافل شد.» وی خاطرنشان كرد: «در چنین شرایطی قیمت خدمات سفر در ایران بالا و اصلا قابل مقایسه با رقبایی چون تركیه نیست. البته یكی از دلایل این اتفاق، كمبود زیرساخت و خدمات سفر در كشور است. اگر به جای پنج هتل 5 ستاره، 20 هتل 3 ستاره داشتیم و انحصار هم وجود نداشت، از سر اجبار سراغ این تعداد اندك اقامتگاه نمی‌رفتیم. اگر تعداد محصول افزایش یابد یقینا قیمت خدمات هم كمتر می‌شود.» این فعال بخش خصوصی تصریح كرد: «معمولا 60 درصد قیمت یك تور صرف هزینه‌های اقامت می‌شود. از سوی دیگر، قیمت حمل و نقل، راهنما، غذا و سایر خدمات را باید محاسبه كرد. توراپراتور ایرانی سود سرشاری روی تور ورودی ندارد. ما با چنین شرایطی در بازار جهانی رقابت می‌كنیم و در مقابل كشوری مثل تركیه كه گاه نرخ تورهایش به نصف قیمت سفر ایران می‌رسد، حرفی برای گفتن نداریم؛ ولی نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم قبول كنیم سفر به ایران گران است.»

واقفی در ادامه به اثرگذاری حضور شركت‌های گردشگری ایران در نمایشگاه‌های مهم اشاره كرد و درباره نمایشگاه سالانه لندن گفت: «سه سال است كه برای شركت در نمایشگاه لندن اقدام می‌كنیم؛ آن هم در شرایطی كه بخش دولتی تمایلی به برگزاری این نمایشگاه مهم و پرنفوذ در صنعت گردشگری نشان نمی‌دهد و بخش خصوصی نیز ترجیح می‌دهد حضوری پراكنده داشته باشد. آن زمان كه ما وارد این بازار شدیم، روابط دیپلماتیك ایران و انگلیس خوب نبود و بازار سفر اروپایی‌ها به كشورمان نیز داغ نبود.» وی ادامه داد: «ما با توجه به اهمیت این نمایشگاه و تاثیر آن در بازار سفر اروپا، از سه سال پیش تاكنون غرفه‌ای را در سالن خاورمیانه اختیار كرده‌ایم.» این عضو جامعه تورگردانان خاطرنشان كرد: «بعد از لندن نیز به سراغ نمایشگاه COTTM چین رفتیم و با یك شركت انگلیسی كه مجری نمایشگاهی بود قرارداد بستیم. این پروژه را هم بدون هیچ حمایتی از سوی بخش دولتی و حتی خصوصی مدیریت كردیم.» به گفته واقفی، شركت‌های بزرگ گردشگری كه در بیشتر كشورها شعبه دارند، در نمایشگاه انگلستان حاضر می‌شوند، از این رو تورگردانان ایرانی‌ نیز نیاز است حضور منسجمی در مجامع بین‌المللی داشته باشند؛ چون پراكندگی در چنین فضاهایی به منزله هدر دادن هزینه است.

دسترسی سریع