جانشین پلیس راه فراجا از افزایش ترافیك در معابر اصلی تهران خبر داد و گفت: در آینده نزدیك بخش عمده كنترل ترافیك از طریق سامانههای هوشمند انجام خواهد شد.
سرهنگ سیاوش محبی، جانشین پلیس راه فراجا ضمن تشریح وضعیت ترافیك در تهران و مسیرهای برونشهری اظهار داشت كه با بازگشایی مدارس و افزایش سرویسهای دانشآموزی، خیابانهای اصلی پایتخت با ترافیك نیمهسنگین مواجه شدهاند.
وی افزود: ورودیهای استان تهران از جمله آزادراههای كرج تهران، ساوه تهران، پردیس تهران و قم تهران نیز در ساعات ابتدایی روز با حجم بالای خودروها روبهرو هستند.
وی همچنین با اشاره به تجربه ترافیك در محورهای شمال كشور گفت: شنبهها، بهویژه در ساعات بعد از ظهر، شاهد ترافیك سنگین در محور چالوس از مرزنآباد به سمت تهران هستیم و برای تسهیل عبور و مرور، پلیس ناچار به یكطرفه كردن مسیر میشود.
محبی از رانندگان خواست تا قوانین راهنمایی و رانندگی را بهصورت دقیق رعایت كرده و هنگام انتقال دانشآموزان در نزدیكی مدارس خودرو را در محل ایمن متوقف كنند تا نظم عبور و مرور حفظ شود.
سرهنگ محبی درباره اختلالات تایمر چراغهای راهنمایی توضیح داد: این مسئله ناشی از تنظیمات دستی و اختلاف حجم ترافیك در طرفین چهارراههاست و در دنیا نیز كنترل كامل و دائمی وضعیت ترافیك با نیروی انسانی غیرممكن است.
وی تأكید كرد: پلیس در مسیر گذار به هوشمندسازی سیستم ترافیكی قدم برداشته و در آینده نزدیك، بخش عمدهای از كنترل و حتی اعمال قانون از طریق سامانههای هوشمند انجام خواهد شد.
جانشین پلیس راه راهور فراجا در رادیو گفتوگو خاطرنشان كرد: حل معضل ترافیك صرفاً وظیفه پلیس نیست؛ زیرا تا زمان اصلاح زیرساختهای شهری، از جمله ساماندهی معابر تجاری و توقفهای ناگزیر شهروندان مقابل مغازهها، نمیتوان انتظار روانسازی جریان ترافیك را داشت.
وی همچنین گفت: جادههای كشور، بهویژه مسیرهای شمالی، ظرفیت پاسخگویی به حجم بالای خودروها را ندارند و پلیس ناچار است با اجرای محدودیتهای مقطعی مانند یكطرفه كردن مسیرها، جریان تردد را مدیریت كند.
سرهنگ محبی از تلاشهای شبانهروزی مأموران پلیس برای حفظ نظم و ایمنی جادهها یاد كرد و تأكید كرد: تا زمانی كه استانداردسازی در زیرساختها محقق نشود، پلیس بهتنهایی قادر به روانسازی كامل ترافیك نخواهد بود؛ اما با توسعه هوشمندسازی، این هدف دور از دسترس نخواهد بود.