مشاور حقوقی سازمان نظامپزشكی كشور در خصوص مشكلات تبلیغات جراحی زیبایی در فضای مجازی هشدار داد و بر لزوم تقویت نظارتها و آگاهیبخشی به مردم تأكید كرد.
به گزارش سلامت نیوز،مشاور حقوقی سازمان نظامپزشكی كشور به تشریح چالشهای موجود در زمینه تبلیغات جراحی زیبایی در فضای مجازی پرداخت. ذبیحالله واحدی با اشاره به افزایش تبلیغات جعلی و فتوشاپی در این حوزه، بر لزوم برخورد جدی و مؤثر با متخلفان تأكید كرد و از نیاز به افزایش نظارت و آگاهی مردم سخن گفت.
وی قوانین موجود همچون قانون تجارت الكترونیك و قانون ممنوعیت تبلیغ كالاها و خدمات آسیبزا را برای جلوگیری از این مشكلات كافی ندانست و افزود: "متأسفانه، كمبود آگاهی در میان مردم و عدم نظارت مؤثر از سوی نهادهای مسئول، باعث شده تا این مشكل همچنان ادامه یابد."
نظارت مؤثر و آگاهیبخشی مردم
واحدی همچنین به سامانههای گزارشدهی مانند سامانه 190 اشاره كرد كه مردم میتوانند از طریق آن تبلیغات مشكوك را گزارش كنند. وی از سازمان نظامپزشكی كشور به عنوان مرجع نظارتی برای پیگیری تخلفات اعضای خود یاد كرد و گفت: "برای مقابله با تبلیغات جعلی و غیرواقعی، نظارت وزارت بهداشت و پلیس فتا باید تقویت شود."
مشاور حقوقی سازمان نظامپزشكی در این خصوص افزود: "پلتفرمهای اجتماعی و رسانههای دیجیتال مسئولیت بزرگی در مقابله با تبلیغات غیرمجاز دارند و باید از سوی وزارت بهداشت و دیگر نهادهای نظارتی تحت كنترل بیشتری قرار گیرند."
چالشهای فرهنگی و اجتماعی
واحدی در ادامه به عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی كه در گسترش تبلیغات جراحی زیبایی نقش دارند اشاره كرد و گفت: "پدیده تبلیغات جعلی جراحی زیبایی تنها محدود به نداشتن نظارت كافی نیست، بلكه ریشه در مسائل فرهنگی، اقتصادی و حتی بیكاری دارد."
رشد تبلیغات غیرواقعی و لزوم آگاهیبخشی
وی بر ضرورت آگاهیبخشی به مردم تأكید كرد و گفت: "مردم باید برای تشخیص صحت تبلیغات به برچسبهای سازمان غذا و دارو توجه كنند و از طریق سامانههای رسمی، اعتبار پزشكان را بررسی نمایند."
پیشنهادات برای برخورد با تخلفات
در پایان، واحدی از مردم خواست تا در صورت مواجهه با تبلیغات مشكوك، آنها را گزارش كنند. وی همچنین از سامانههای موجود مانند 190 به عنوان ابزاری مؤثر در این زمینه یاد كرد و تأكید كرد: "همكاری بینبخشی میان پلیس فتا، وزارت بهداشت، تعزیرات حكومتی و سازمان نظامپزشكی میتواند در كاهش این مشكلات كمككننده باشد."
به گفته وی، نظارت و آگاهیبخشی باید در اولویت قرار گیرد تا از گسترش تبلیغات نادرست و كلاهبرداریها جلوگیری شود و بیماران بتوانند با اطمینان خاطر از خدمات پزشكی بهرهمند شوند.