معاون نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: برنامههای درسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، به روز، لازم و ضروری هستند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا كچوئیان معاون نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت دانشگاه فرهنگیان در برنامه رادیویی «زیر رادیكال» رصد كیفیت دانشجویانی كه وارد حوزه تدریس میشوند را یكی از وظایف این معاونت دانست و عنوان كرد: تضمین كیفیت، حلقههای متفاوت دارد و نخستین حلقه آن، شناسایی مسیر درست است. اگر قرار باشد تضمین كیفیت را تنها در خروجیهای دانشگاه فرهنگیان محدود كنیم، دچار خطا شدهایم، زیرا باید ابتدا بررسی شود كسانی كه به قصد ورود به حرفه معلمی وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند، از صلاحیت لازم برای ورود به این حرفه برخوردار هستند یا خیر.
كچوئیان صلاحیت معلمین را مجموعهای از شایستگیهای متفاوت دانست و اظهار كرد: شایستگیها حداقل در سه سطح عمومی، تخصصی و حرفهای طبقهبندی میشوند. نخستین حلقه تضمین كیفیت، ورودی نیروهایی است كه به دانشگاه فرهنگیان وارد میشوند و در تضمین كیفیت این افراد، باید به این سؤال پاسخ دهیم، آیا آنها راه را درست آمدهاند و انتخاب درستی انجام دادهاند.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینكه سازمان سنجش بیش از دو تا سه برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نیرو به این دانشگاه معرفی میكند، گفت: طبیعتاً انتخاب درست از بین این تعداد متقاضی، نخستین حلقه تضمین كیفیت برای خروجی از دانشگاه را تشكیل میدهد.
وی در ادامه با تصریح بر اینكه كیفیت بخشی نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان یك فرآیند مستمر است، عنوان كرد: كیفیت بخشی در حقیقت پایانی ندارد و تمام اقداماتی كه در طول چهار سال آموزش دانشجو معلمان انجام میدهیم، ادامه دارد.
كچوئیان با بیان اینكه برنامههای تربیت معلم دائماً با حضور وزرای آموزش و پرورش، صاحب نظران و رئیس دانشگاه فرهنگیان رصد میشود، تصریح كرد: برنامههای درسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، به روز، لازم و ضروری است و مورد تقاضای دانشجویان است تا مشكلی از مشكلات دانشجویان را حل كند.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت دانشگاه فرهنگیان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را روح حاكم بر آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: نمیتوانیم خارج از شش زیر نظامی كه در سند تحول بنیادین آورده شده است، عمل و به همین جهت برنامه درسی را طبق آن ریل گذاری میكنیم.