خبرگزاری پانا: وجود دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم امری حیاتی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با تأكید بر اینكه وجود مرجع و دانشگاه اختصاصی برای تربیت معلم امری حیاتی در حوزه آموزش و پرورش است،تاكید كرد در دهه 60 مراكز تربیت معلم این وظیفه را بر عهده داشتند.

1399/03/17
|
16:25

برنامه «زیر رادیكال» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی فعالیت‌های مراكز تربیت معلم از راه‌اندازی تا تحول و با حضور علی محمدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

علی محمدی با بیان اینكه مراكز تربیت معلم با قدمت بیش از یكصد سال، از قدیمی ترین مراكز آموزش عالی است، گفت: در حقیقت سال جاری صدمین سال تأسیس مراكز تربیت معلم است كه این مهم را با حضور ریاست جمهوری جشن گرفتیم. این مراكز در ابتدا تحت عنوان دارالمعلمان و دارالمعلمین كار خودشان را شروع كردند و به تدریج وظیفه خطیر تربیت معلم را برای مدارس بر عهده گرفتند.

وی ادامه داد: با شروع انقلاب اسلامی، مراكز تربیت معلم كار خود را ادامه دادند. اكثر معلمان فعلی، محصول تربیت معلم در مراكز تربیت معلم در دهه 60 هستند و به همین دلیل از بهترین معلم‌های كشور محسوب می‌شوند و نقش مهمی را در نظام تعلیم و تربیت ایفا كردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به وجود بیش از 400 مركز تربیت معلم در دهه 60 با بیش از صد هزار دانشجو بیان كرد: اگر چه دوره تربیت معلم تحت عنوان دوره كاردانی، فقط دو سال بود اما به زعم همه متخصصان تعلیم و تربیت، یكی از كیفی ترین دوره‌ها برای تربیت معلم‌ها محسوب می‌شد.

وی به تغییر دیدگاه برخی مسئولان نسبت به مراكز تربیت معلم اشاره كرد و افزود: برخی معتقد بودند با وجود فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های گوناگون، لزومی به تربیت دانشجو معلم به صورت بورسیه در مراكز تربیت معلم نیست. اما دیدگاه دیگری در مقابل این نگاه وجود داشت و معتقد بود وظیفه تربیت معلم باید اختصاصا به دانشگاه و مراكز خاصی سپرده شود.

علی محمدی با بیان اینكه اكنون و در عمل از هر دو روش برای تأمین معلم استفاده می‌شود، بیان كرد: خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان كفاف آموزش و پرورش را نمی‌دهد و بنابراین هم اكنون هر سال، آزمون استخدامی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مختلف داریم.

وی ادامه داد: این افراد تحت عنوان ماده 28 پذیرفته می‌شوند و یك سال دوره‌های معلمی را می‌بینند و پس از آن وارد كلاس‌های درس می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با تأكید بر اینكه وجود یك مرجع و یك دانشگاه اختصاصی برای تربیت معلم امری حیاتی در حوزه آموزش و پرورش است، گفت: در دهه 60 مراكز تربیت معلم این وظیفه را بر عهده داشتند و امروز دانشگاه فرهنگیان این امر مهم را انجام می‌دهد.

وی ضمن اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان عنوان كرد: حضور معظم له در سال 97 خط بطلانی بر دیدگاه نخست و خط بطانی بر دیدگاه نخست دانست و به صراحت فرمودند تنها مركز صاحب صلاحیت تربیت معلم در كشور دانشگاه فرهنگیان است. پس از این حضور، پذیرش دانشجو در این دانشگاه چند برابر شده است و اكنون نزدیك به 70 هزار دانشجو معلم را در 98 مركز و پردیس تربیت می‌كنیم.

دسترسی سریع