عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینكه تعداد مراكز آموزش عالی در كشور زیاد است، گفت: تعداد زیاد مراكز آموزش عالی در حقیقت، جهت دادن منابع كشور به سمت مراكز آموزش عالی دولتی و غیردولتی بوده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتوگو با موضوع آیا رشتههای دانشگاهی منطبق با نیاز جامعه هستند یا خیر؟ با حضور غلامرضا كیانی عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای كشور به روی آنتن رفت.
غلامرضا كیانی به رویكردهای جذب دانشجو اشاره و اظهار كرد: آموزش عالی میتواند با سه رویكرد مستقل و تلفیقی از آنها به گسترش، اصلاح و آمایش خود بپردازد. رویكرد نخست تقاضامحور است و پس از انقلاب اسلامی، بر این اساس یعنی تقاضای اجتماعی پیش رفتهایم. رویكرد دیگر عرضه محور است و آموزش عالی بهتناسب توانایی كه در بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی وجود دارد، فارغ از نیاز و تقاضا، خود را عرضه میكند.
وی افزود: رویكرد سوم این است كه كشورها بر اساس آمایش نیازهای آتی خود و بر مبنای نیازهای دانش و ایجاد اشتغال، اقدام به گسترش آموزش عالی میكنند. البته همه این موارد را میتوان بهصورت تلفیقی انجام داد و در حقیقت میتوان هر سه رویكرد را در یك سیستم آموزش عالی پیادهسازی كرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینكه آموزش عالی پس از انقلاب احساس كرد یك تقاضای اجتماعی برای ورود به دانشگاه وجود دارد، عنوان كرد: در كنار این تقاضا، نیازهای كشور نیز ایجاب میكرد، آموزش عالی را گسترش دهیم.
وی اظهار كرد: در این راستا منابع كشور را هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی وابسته به دانشگاه آزاد توسعه دادیم بهگونهای كه تا مرز بیش از سه هزار مركز آموزش عالی در زیر نظامهای مختلف حركت كردیم. امروز بر اساس آمار رسمی كشور، دو هزار و 330 مركز آموزش عالی در بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی داریم.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای كشور با تصریح بر این موضوع كه كشور نیازمند این تعداد مراكز آموزش عالی نبوده است، عنوان كرد: تعداد زیاد مراكز آموزش عالی در حقیقت، جهت دادن منابع كشور به سمت مراكز آموزش عالی دولتی و غیردولتی بوده است و نتیجه موردنظر را نیز به دست نیاوردهایم.