خبرگزاری تقریب: اسلام با علم در تضاد نیست

رئیس مركز پژوهش ادیان جهان گفت: یك دهم قرآن درباره علم است پس از این منظر می توان گفت دین اسلام با علم هیچ تضادی ندارد.

1399/10/30
|
10:28

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، عبدالرحیم گواهی با حضور در برنامه «سوفیا» رادیو گفتگو با اشاره به وجوه مختلف معرفتی فیلسوفان، وجود یا عدم وجود خدا از نظر هر یك را برآمده از اندیشه های آنان دانست و گفت: استاد علامه جعفری كتابی در حوزه علم و دین نوشته اند و نخستین كتابی است كه ایشان به عربی تالیف كرده اند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت وگو ادامه داد: ایشان به روابط چهارگانه علم و دین استناد كرده اند و بنده با مطالعه قرآن آیات بسیاری را یافتم كه‌مستقیما درباره علم است.

گواهی با اشاره به بیش از 200 آیه در باب تفكر و تعقل اظهار كرد: یك دهم قرآن درباره علم است پس از این منظر می توان گفت دین ما با علم هیچ تضادی ندارد.

مدیر گروه آینده نگری فرهنگستان علوم در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو اعلام كرد: بسیاری از دوستان كه حتی لباس روحانیت بر تن دارند اذعان می دارند كه علم، علم است و دینی و غیر دینی ندارد در حالی كه در پاسخ باید گفت خیر چنین نیست.

گواهی خاطرنشان كرد: علم زائیده ذهن است والا در بیرون جز یكسری داده چیز دیگری نیست.

وی با انتقاد از این نظریه كه می گوید علم باید تجربه پذیر باشد حال آنكه بسیاری علوم نخست نظیر شكل گیری حیات تجربه پذیر نیستند و غرب نیز بدان تاكیداتی كرده است، افزود: این رهیافت جدید تا بخواهد وارد جامعه ما شود، بسیار زمان می برد.

گواهی با گلایه از اینكه بسیاری افراد در داخل كشور به حوزه علمی غرب خیره شده اند، یادآور شد: خود علمای غربی اذعان داشته اند كه این موارد جواب نمی دهد و حتی در حوزه روانشناسی، دست به تولید روانشناسی فیزیكال زده اند.

همچنین در این برنامه حجت الاسلام احمد رهدار، رئیس گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینكه دین پژوهان تعریفی متقن از دین ارائه نكرده اند و نه پژوهندگان علم چنین تعریفی را تبیین نموده اند، ادامه داد: در یونان بعد از بحث های بسیار بدین نتیجه رسیدند كه فلسفه علم پایه است و در حوزه دین نیز الهیات را چنین می دانند.

وی با بیان اینكه در نهایت بدین نتیجه رسیدند كه علم ریاضی علمی است كه مبانی دیگر علوم را پایه ریزی می كند، گفت: عدد به عنوان جوهر علم ریاضی در سایر علوم تسری می یابد و از این پس علم كیفی نخواهیم داشت و همه علوم كمی هستند.

حجت الاسلام رهدار این مسئله را به معنای شناخت علوم با اعداد و ارقام توضیح داد و افزود: این قضیه باعث شد علوم كیفی هم بصورت عددی شناخته شوند در حالیكه در حوزه علم الهیات، «الله» پایه و جوهر است.

رئیس گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو با اشاره به تذكر رهبری مبنی بر سكولاریزه شدن خروجی حوزه های علمیه اظهار كرد: حوزه در عین حال درس قرآن و روایت می دهد پس چگونه از این آموزش سكولار خارج می شود!

حجت الاسلام رهدار در توضیح گفت: وقتی قرآن را به دور از نفس آن با جوهر اعداد و ریاضی [در می آمیزیم] خروجی آن می تواند رنگی سكولار بگیرد.

دسترسی سریع