متین رضوانیپور معتقد است كه آثار نصرت فاتحعلیخان باعث شده تا قوالی در تمام دنیا مورد توجه قرار بگیرد؛ به گونهای كه آثار این هنرمند گاهی تا 50 میلیون بار به فروش میرسید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، متین رضوانیپور خواننده آواز ایرانی و پژوهشگر موسیقی با حضور در برنامه «ارغنون» از شبكه رادیویی گفتوگو به بیان دیدگاههایش درباره موسیقی آیینی پرداخت.
رضوانیپور گفت: با ورود دین اسلام به محدودهی جغرافیایی ایران، موسیقی با این دین پیوند خورده است. در بدو ورود اسلام به ایران هر منطقهای از كشور با موسیقی منحصر به خود، دعاها و آیینها و هر عمل در ارتباط با دین را به واسطهی موسیقی به مردم منتقل میكردند. ما برای پژوهش دقیق درباره موسیقی آیینی باید به طور میدانی و مستقیم با مجریان این نوع از موسیقی در ارتباط باشیم.
وی با اشاره به این كه قوالی نوعی از موسیقی آیینی است، تصریح كرد: اكثر آثار نصرت فاتحعلیخان پیرو موضوع خداوند و مذهب شكل گرفتهاند. نوحیخوانی و مدیحهسرایی به طور مشخص در دستهی موسیقی قوالی جای نمیگیرند، چرا كه نوحه و مدیحه بدون ساز اجرا میشوند و فقط آوازی هستند، اما قوالی حتماً با حضور ساز تولید میشود.
این خواننده ادامه داد: نصرت فاتحعلیخان از بزرگان موسیقی پاكستان است. این هنرمندِ بومی به اندازهای شیرین و جذاب اجرا میكرد كه بسیاری از نوارهای وی در كشورهای اروپایی بیش از 50 میلیون نسخه به فروش میرسیدند.
نصرت فاتحعلیخان توانایی شگرفی در بداهه نوازی و بداههخوانی داشت. آثار نصرت فاتحعلیخان باعث شده تا قوالی در تمام دنیا مورد توجه قرار بگیرد.
این پژوهشگر تأكید كرد: قوالی از شاخههای موسیقی عرفانی است. موسیقی قوالی امروزه در مناطق بلوچستان و هند و افغانستان و به ویژه پاكستان رایج است. موسیقی قوالی با عبادت آمیخته شده است. این موسیقی از سدهی هفتم هجری شروع شده است.
نوادگان تیمور لنگ بر اساس وصیتنامهای از او موظف میشوند تا در هندوستان میان هنرمندان و اهل ادب گردهمایی ترتیب دهند. موسیقی قوالی در گردهمایی نوادگان تیمور لنگ شكل میگیرد و تا به امروز زنده میماند.
رضوانیپور تأكید كرد: در موسیقی قوالی، اجراگران نوحه نمیخوانند، بلكه همانند اشعار بزرگانی مانند مولانا و حافظ زیباییها – حضرت علی (ع) – را ستایش میكنند.