گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

نیاز به نهضت تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات داریم

هاشمی در رادیو گفت‌وگو گفت: در کشور برای بهبود وضعیت نیازمند نهضت تولید محتوا و حمایت از آن در بستر شبکه ملی اطلاعات هستیم.

1399/06/26
|
12:57
|

دکتر محمدساجد هاشمی مسئول گروه فرهنگی مرکز تحقیقات و آینده پژوهی سازمان فضای مجازی و کارشناس فضای مجازی در برنامه "گفتگوی فرهنگی" رادیو گفت‌وگو با موضوع لزوم اعمال حاکمیت در فضای مجازی و قواعد حکمرانی در این فضا در تعبیری از فضای مجازی به چند لایه بودن آن اشاره کرد وگفت: این پدیده چند لایه کلیت درهم تنیده‌ای را به وجود آورده و درتعابیر مختلفی از لایه‌ها وجود دارد اما یکی از این تعابیر به لایه زیرساخت و بنیادین، سخت افزارها و نرم افزارهای پایه همانند گوشی‌ها و... ، لایه سرویس خدمات و سپس لایه محتوا و بعد از آن لایه کاربران استناد دارد.

وی ادامه داد: همانگونه که در فضای مجازی ماهیت چند لایه است حکمرانی بر این فضا نیز چند لایه است که بر اساس حقوق عمومی وحقوق شهروندی می‌توان آن را تبیین کرد.

هاشمی با اشاره به قطع موقت اینترنت سال گذشته در کشور گفت: مردم می‌توانستند از سرویس‌های میزبان داخلی استفاده کنند و در تراکنش‌های مالی مشکلی وجود نداشت. بستر این حمایت از شبکه ملی اطلاعات بود اما متاسفانه موتورهای جستجوی ملی به علت حجم بالای مراجعه قفل شده بودند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ما نیاز به نهضت تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات داریم چرا که این شبکه زیرساخت فضای مجازی کشور اعم از سرویس خدمات و محتوا است و در بخش‌هایی باید مقرراتی برای حمایت تولید محتوا وضع شود و در بخشی دیگر با مقررات زدایی این حوزه تقویت شود.

وی ادامه داد: آزادی بیان و آزادی اطلاعات از حقوق مردم است وبرای ارزیابی این مساله که در فضای مجازی این حق استیفا شده یا خیر یاید خطوط قرمز محتوایی مشخص شود و چارچوب بندی شود اگر حداکثری باشد پس تولید محتوا صورت نمی‌گیرد، خطوط قرمز در فضای جهانی شاید چارچوب بیشتری را در برگیرد اما در شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت بومی دارد باید تسهیل گری شود و این چارچوب‌ها کمتر باشدتا محتوا شکل گیرد.

هاشمی گفت: پیام رسان‌های خارجی داده‌های ما را گرفته و پردازش می‌کنند و فراوری کرده و به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شود.

وی درپایان گفت: پیچیدگی فضای مجازی به شکلی است که حتی با اراده خدمات افزوده در پیام رسان‌های داخلی نمی‌توانیم مردم را برای استفاده از این خدمات ترغیب کرده و آن را جایگرین پیام رسان‌های خارجی کنیم.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی