صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکردهای نوین تربیتی بر مشارکت به جای رقابت تاکید دارند یعنی هر دانش آموز باید با خودش مقایسه شود و همانطور که در اهداف طرح شهاب آمده است، استعدادهای متنوع دانش آموزان باید به رسمیت شناخته شود

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع حذف تدریجی مدارس سمپاد ، با حضور دکتر رضوان حکیم زاده ابیانه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

دکتر رضوان حکیم زاده در خصوص حذف تدریجی مدارس سمپاد گفت: درباره تصمیمی که گرفته شده، قطعا همه جوانب دیده شده است. البته این بدان معنا نیست که هیچ چالشی وجود نخواهد داشت.

وی با رد این موضوع که معلم ها در مدارس تیزهوشان تلاش بیشتری می کنند، عنوان کرد: معلمان عزیز در مدارس دولتی بسیار زحمت می کشند. اینکه یکسری دانش آموز را غربال کنید در حالیکه اکثر خانواده های آنها مرفه باشند و هزینه های آماده کردن چنین آزمون هایی را بپردازند و بعد همه آنها را در محیطی خوب و برخوردار از امکانات جمع کنید، کار کردن معلم ها با آنها خیلی کار دشواری نیست در حالیکه معلم ها در مدارس دولتی با امکانات کم کار می کنند.

وی سرمایه های اصلی مدارس تیزهوشان را ورودی های آنها عنوان کرد و اظهار داشت: در حقیقت تدریس و مدیریت در این مدارس به مراتب راحت تر از مدارس پر جمعیت به ویژه در حاشیه شهرها است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به ابعاد منفی اجتماعی مدارس تیزهوشان اشاره کرد و ابراز داشت: در این سال ها به دلیل چشم و هم چشمی که در خانواده ها ایجاد شده و موسسات نیز از این قضیه سودجویی کرده اند، متاسفانه خانواده ها متحمل هزینه های هنگفتی شده اند غافل از اینکه اگر دانش آموزی تیزهوش باشد و سرعت یادگیریش در مقایسه با هم سن های خودش بسیار بالاتر باشد، اصلا نیازی نیست مهارت های تست زنی اش را بالا ببریم.

وی ادامه داد: وقتی بچه هایی که در مدارس تیزهوشان قبول می شدند، جشن می گیرند، در فامیل باعث سرکوب و تحقیر دیگر فرزندان و دانش آموزانی که پذیرفته نمی شدند، می شوند. از هر 16 نفر 15 نفر در این مدارس پذیرفته نمی شوند، برای همین دانش آموزان دچار فشارهای روحی و روانی و بسیاری از خانواده ها نیز دچار سرخوردگی می شدند. در میان بچه هایی که تا دیروز در کنار هم درس می خواندند و با هم دوست بودند، رقابت را ایجاد کردیم و به آنها گفتیم 15 نفر را باید کنار بزنید تا نفر اول شوید.

حکیم زاده تصریح کرد: جامعه آموزشی ایران با تشدید رقابت های غیر هدفمند و کوری همچون مدرسه تیزهوشان، دارای انسجام اجتماعی نخواهد بود. رویکردهای نوین تربیتی بر مشارکت به جای رقابت تاکید دارند یعنی هر دانش آموز باید با خودش مقایسه شود و همانطور که در اهداف طرح شهاب آمده است، استعدادهای متنوع دانش آموزان باید به رسمیت شناخته شود. شاید یک دانش آموز ذوق هنری و نقاشی خوبی داشته باشد و یا یک دانش آموز دارای مهارت های کلامی خوبی باشد.


مرتبط با این خبر

  • نباید فقط از مردم برای کاهش مصرف انتظار داشت

  • فناوری های نوین در حوزه آب به صورت گسترده در کشور استفاده نمی شوند

  • مصرف 80 درصد منابع آبی زیرزمینی به دلیل مدیریت نادرست

  • بسترسازی، تامین زیرساخت ها و ترویج، وظیفه وزارت نیرو در حوزه آب است

  • تحلیل پیشرفت‌های علمی ایران در پرتو انقلاب اسلامی

  • سازندگان دوچرخه نیاز به پشتوانه و حمایت دولت دارند

  • تایر و تیوپ، تنها قطعات تولید داخل برای استفاده در دوچرخه

  • زیرساخت ها برای استفاده مردم از دوچرخه فراهم نیست

  • تمام قطعات دوچرخه را می توانیم در داخل تولید کنیم

  • بررسی اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت بحران آب در کشور