صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه جامعه مطالبه کارآمدسازی از حاکمیت دارد، تصریح کرد: این مطالبه، منشاء یک برنامه در دانشگاه آزاد شده است و در این راستا یک برنامه علمی معطوف به عمل و اشتغال طرح ریزی کردیم.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع پیشرفت های علمی ایران در پرتو انقلاب اسلامی و با حضور دکتر محمد مهدی طهرانچی دکترای فیزیک، عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه های آزاد استان تهران روانه آنتن شد.

محمد مهدی طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه ها تا قبل از جنگ جهانی دوم، دانشگاه های نظریه پرداز بودند، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم رویکرد به دانشگاه ها تغییر کرد و دانشگاه ها اقتدار آفرین برای کشورها شدند که این اقتدار مبتنی بر فناوری بود.

رئیس دانشگاه های آزاد استان تهران اضافه کرد: بعد از جنگ سرد در سال 2000، در علم و دانشگاه ها تحول زیادی صورت گرفت. در حقیقت عمر الگوی نخست تولید دانشگاه، تمام شد و الگوی دومی شروع شد که در آن مشتریان دانش، اثر جدی در تولید کنندگان آن دارند. دولت ها از سراسر دنیا از تنها تامین کنندگان بودجه دانشگاه ها خارج شدند و تبدیل به یکی از کنش گران تامین مالی شدند و به همین دلیل امروز با شکل جدیدی از دانش مواجه هستیم که اقتصاد دانش بنیان از همینجا شکل می گیرد.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه تجاری سازی علم با تاجر سازی عالم متفاوت است، گفت: صنعتی کردن علم یعنی بهره برداری صنعت از علم که با صنعت گر کردن یک دانشگاهی متفاوت است.

دانشگاه آزاد به لحاظ اینکه از منابع دولتی استفاده نمی کند و مستقیما به منابع مردمی متکی است، لذا تحولات را خیلی سریع درک می کند و به همین دلیل دانشگاه آزاد، خواسته مردم را زودتر درک می کند و این نگاه جدیدی است که در دانشگاه آزاد وجود دارد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه جامعه مطالبه کارآمدسازی از حاکمیت دارد، تصریح کرد: این مطالبه، منشاء یک برنامه در دانشگاه آزاد شده است و در این راستا یک برنامه علمی معطوف به عمل و اشتغال طرح ریزی کردیم. در سال 93، رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی آموزش عالی و علم و فناوری را ابلاغ کردند که بر اساس آن باید اشتغال و تحصیل متناسب سازی شوند.

این دکترای فیزیک تصریح کرد: دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیده است، ادبیات بومی خودمان را انتخاب کنیم و در همین راستا در حال اجرای پارک های علم و فناوری هستیم اما پارک ها در ادبیات فارسی محل اشتغال نیست و به همین دلیل عنوان آن را سرای علم و عمل گذاشتیم که قرار است محیط تعامل، تبادل و ترویج علم و فناوری و همچنین محل تلاقی صنعت و دانشگاه باشد تا یک گفتمان مشترک ایجاد شود.

مرتبط با این خبر

  • توانمندی و توانایی های معلم، مهمترین مولفه شایستگی حرفه ای معلم ها است

  • نظام رتبه بندی معلمان صرفا بر اساس معیشت نیست

  • تقید آموزش و پرورش به سند تحول باعث حضور معلم های شایسته می شود

  • دانش از مهمترین مولفه های شایستگی معلمان است

  • مؤلفه‌های شایستگی حرفه‌ای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالا دستی

  • شناخت وضعیت، شاه کلید رسیدن به مدارس مطلوب است

  • منابع انسانی و زیرساخت های فیزیکی، محورهای اصلی مدرسه مطلوب هستند

  • برای گام برداشتن به سمت مدرسه مطلوب باید باور کنیم، اصالت با مدرسه است

  • تاکید بر تفکر و یادگیری یکی از ویژگی های مدارس مطلوب است

  • ویژگی‌های مدرسه مطلوب با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش