صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی بیان کرد: ظرفیت اعضای هیئت علمی اندک است؛ بنابراین باید نیازسنجی صورت بگیرد که چه تعداد دکترا در برخی از رشته های غیر پزشکی نیاز داریم چون در وضعیت فعلی جذب هیئت علمی در گروه های غیر پزشکی مشکل است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع چگونگی جذب هیئت علمی در حوزه های پزشکی و غیر پزشکی و با حضور دکتر حسن مروتی استاد دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی به روی آنتن رفت.

حسن مروتی در آغاز به تاریخچه جذب هیئت علمی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: قبل از سال 88 یک شورای بورس در دانشگاه ها داشتیم که متشکل از رئیس دانشگاه، معاونین و چند نفر از اعضای هیئت علمی بودند. کسانی هم که می خواستند تقاضا بدهند تا در یکی از گروه ها و بخش های مختلف دانشگاه های غیر پزشکی به عضویت هیئت علمی در بیایند، باید از شورای بورس یا رئیس دانشگاه و یا یکی از گروه ها تقاضا می دادند تا پس از بررسی علمی، مراحل جذب، طی شود.

وی اضافه کرد: از سال 88 به واسطه مشکلاتی که در مسیر جذب هیئت علمی وجود داشت، تغییراتی در این شیوه انجام شد. یکی از مشکلات این بود که جذب به صورت کلی و در سراسر کشور انجام نمی شد بلکه به آن دانشگاه خاص اختصاص پیدا می کرد و این احتمال وجود داشت که اساتیدی که اقدام به جذب می کردند، بیشتر شاگردهای خودشان و یا افراد خاص را جذب کنند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مشکلات شیوه سابق جذب هیئت علمی باعث شد، سازمانی با عنوان «جذب هیئت علمی» تشکیل شود، عنوان کرد: در شیوه جدید، باید فراخوانی در تمام کشور داده می شد و همه دانشگاه ها نیازهایشان را به وزارت علوم ارسال می کردند. این وزارت خانه همه نیازها را تجمیع می کرد و در سامانه جذب قرار می داد و همه افرادی که دارای شرایط لازم در آن فراخوان بودند، ثبت نام می کردند.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی با اشاره به تفاوت جذب هیئت علمی در گروه علوم پزشکی با غیر پزشکی، گفت: البته بعضی از رشته های غیر پزشکی شبیه به پزشکی هستند؛ به عنوان مثال علوم پایه پزشکی که امکان ایجاد مطب ندارند، شبیه غیرپزشکی ها در وزارت علوم می شوند.

وی اضافه کرد: در گروه پزشکی کسانی که اقدام به تدریس می کنند، به نوعی از خودگذشتگی انجام می دهند زیرا می توانند با حضور در مطب، درآمد سرشاری داشته باشند مگر اینکه به تحقیق و تدریس علاقه داشته باشد.

مروتی به رشته های غیر پزشکی اشاره کرد و بیان کرد: برخی رشته ها مانند دکترای ادبیات فارسی و فلسفه و علوم سیاسی با توجه به گسترش زیاد دانشگاه ها، دارای فارغ التحصیلان زیادی هستند. این رشته ها جایی به جز تدریس ندارند و هنگامی که تراکم زیاد شد، رقابت ایجاد می شود زیرا ظرفیت اعضای هیئت علمی اندک است؛ بنابراین باید نیازسنجی صورت بگیرد که چه تعداد دکترا در برخی از رشته های غیر پزشکی نیاز داریم چون در وضعیت فعلی جذب هیئت علمی در گروه های غیر پزشکی دچار مشکل شده است.

مرتبط با این خبر

  • نقشه راه رهبری برای تولید علم و فناوری، توسعه و پیشرفت

  • ضرورت کمرنگ شدن دولت در دیپلماسی علم و فناوری

  • دیپلماسی علم و فناوری لزوما صادرات و واردات محصول نیست

  • ابلاغ سند جامع روابط علمی بین المللی ایران به نهادهای مسئول از اردیبهشت ماه 97

  • توجه به مزیت محصولات علمی به جای دیپلماسی علمی

  • چالش‌های دیپلماسی علم و فناوری در کشور و راهکارهای توسعه آن

  • ضرورت تغییر سیلابس های درسی

  • ازدیاد دانشگاه های بی کیفیت باعث کاهش کیفیت فارغ التحصیلان شده است

  • بازنگری برنامه های درسی باید به تحول، نوآوری و روزآمدسازی منجر شود

  • ضرورت بازبینی برنامه های درسی بدلیل برطرف کردن نیازهای صنعت توسط حوزه فنی