صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با تصریح بر اینکه نباید تصور کرد همه آموزش و پرورش منتهی به آموزش عالی شود، گفت: هدف آموزش و پرورش تربیت انسانی مسئول و قانون مدار است و در کنار آن، هدایت به سوی تحصیلات عالی و رفتن به مدارج عالی نیز وجود دارد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رابطه ناقص آموزش و پرورش با آموزش عالی کشور و با حضور دکتر علیرضا عابدین عضو شورای عالی آموزش و پرورش و مولف کتاب های درسی شیمی متوسطه به روی آنتن رفت.

علیرضا عابدین در آغاز با تصریح بر اینکه نباید تصور کرد همه آموزش و پرورش منتهی به آموزش عالی شود، گفت: اسناد بالادستی آموزش و پرورش تاکید کرده اند هدف نهایی این نهاد آموزشی، تربیت شهروندانی مسئول، پاسخگو و قانون مدار است یعنی افرادی که مشکلات شخصی خودشان را حل کنند و بتوانند در خانواده و جامعه نیز نقش موثری داشته باشند؛ این بهترین و مناسب ترین هدفی است که برای آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: در کنار هدف اصلی آموزش و پرورش، هدایت به سوی تحصیلات عالی و رفتن به مدارج عالی نیز وجود دارد اما با این وجود اسناد بالادستی آموزش و پرورش اجرا نمی شود و یا اگر هم اجرا می شود، ناقص است. شاید دلیل اصلی این مسئله، هزینه بر بودن اجرا است و این هزینه شامل هزینه های مالی و نیروی انسانی می شود یعنی برای اجرا، باید نیروهای متخصص اجرا داشته باشیم و هزینه های مالی و زیرساخت ها نیز تامین شود که متاسفانه این هزینه ها تامین نشده است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه سند بنیادین خیلی خوب طراحی شده است، در عین تصریح کرد: آنچه از دانشگاه فرهنگیان و سطح ادارات کل استان ها تا مدارس مشاهده می شود، سهم اجرا جدی گرفته نشده است.

مولف کتاب های درسی شیمی متوسطه درباره عوامل تعیین کننده اجرای برنامه درسی عنوان کرد: نیروهای متخصصی که باید تربیت شوند و این کار را انجام دهند یعنی معلمینی که قرار است در دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند. دومین عامل تعیین کننده امکانات مناسبی که باید در دانشگاه و مدارس تامین شود. باید در مدارس این موضوع تاکید شود و از حاشیه هایی مانند آزمون های مختلف و تست و کنکور باید کمرنگ شود.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که وجود دارد آن است که در دانشگاه فرهنگیان باید معلمانی که تربیت می شوند حتما باید از این مسیر عبور کنند تا بتوانند وارد مدارس شوند و اقدام به تعلیم و تربیت کنند و عموما کسانی به این دانشگاه وارد می شوند که در دانشگاه های دیگر قبول نشده اند.

مرتبط با این خبر

  • امکان سوء استفاده از اختراع پس از ثبت اختراع وجود دارد

  • بررسی اختراعات در مراکز استعلام، یک روند غیر حقوقی و غیر فنی است

  • نقد و بررسی ثبت اختراع در ایران

  • برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به پرورش نخبگان بپردازیم

  • تنها به 10 درصد از اهداف برای رسیدن به مرجعیت علمی دست یافته ایم

  • ایران 1.8 درصد تولیدات مقالات علمی جهان را در اختیار دارد

  • شیوه تحقق مرجعیت علمی و فناوری در کشور

  • الگوی کشت مبتنی بر متغیرهای اقلیمی و اقتصادی است

  • نبود اهرم قانونی برای الگوی کشت، یکی از دلایل اجرا نشدن آن است

  • الگوی کشت و تاثیر آن بر امنیت آبی و غذایی کشور