صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

دکتر حسامی عنوان کرد: در حال حاضر نوجوانان و خانم ها تحت تاثیر تبلیغات غیر مستقیم و پیروی از مُد، دو گروه اصلی مصرف کنندگان قلیان را تشکیل می دهند.

برنامه " گفت و گوی اجتماعی" با موضوع علل گرایش جوانان به مصرف قلیان با حضور دکتر زهرا حسامی معاون درمان مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

معاون مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: گرایش جوانان به مصرف دخانیات به ویژه قلیان دلایل متعددی دارد.

وی با اشاره به ریشه های اجتماعی مصرف قلیان در جوانان افزود: تاثیر همسالان و دوستان یکی از مهم ترین دلایل گرایش به قلیان و سیگار است. علاوه بر این عدم آگاهی افراد جامعه و به ویژه خانواده ها در رابطه با مضرات استفاده از قلیان و نیز ایجاد جذابیت های حسی قلیان به دنبال افزودن طعم دهنده ها و اسانس های مختلف باعث جذب نوجوانان و جوانان به این ماده می شود.

وی اضافه کرد: وجود بسترهای مناسب و اماکن متعدد برای مصرف قلیان و قیمت پائین عرضه قلیان در کشور نیز در گرایش نوجوانان و جوانان به دخانیات موثر است.

حسامی با تصریح بر اینکه سن مصرف قلیان در کشور کاهش یافته است گفت: متاسفانه همه اقشار کشور ما در هر سطحی، دسترسی آسانی به دخانیات به ویزه قلیان را دارند و دانشجویان و دانش آموزان به راحتی و با پول توجیبی خود قلیان مصرف می کنند.

معاون درمان مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: استفاده مشترک افراد از قلیان احتمال انتقال بیماری های واگیردار را در میان آنها افزایش خواهد داد.

این مقام مسئول متذکر شد: برخی افراد تصور می کنند که دود قلیان اعتیاد آور نیست در حالیکه بعد از مدتی مصرف قلیان، افراد به آن وابسته می شوند و اعتیاد شدیدی پیدا می کنند. ضمن اینکه تحقیقات نشان داده مصرف یک وعده قلیان معادل استشاق دود 100 نخ سیگار است.

دکتر حسامی همچنین در ادامه مطلب گفت: در گذشته افراد میانسال مشتری اصلی قلیان بودند اما در حال حاضر نوجوانان و خانم ها تحت تاثیر تبلیغات غیر مستقیم و پیروی از مُد، دو گروه اصلی مصرف کنندگان قلیان را تشکیل می دهند.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی دادن به خانواده ها درباره مضرات قلیان عنوان کرد: یکی از اصلی ترین ابزار پیشگیری از شیوع مصرف قلیان در جامعه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و وزارت بهداشت است.

معاون درمان مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین نقش خانواده ها را در کاهش مصرف قلیان و دخانیات موثر خواند و گفت: معمولاً خانواده ها نسبت به مصرف سیگار یکی از اعضای خانواده واکنش نشان می دهند اما این دیدگاه را نسبت به قلیان ندارند و آن را به صورت دورهمی مصرف می کنند.

مرتبط با این خبر

  • علل و عوامل طلاق در رادیو گفت و گو بررسی می شود

  • گفتگوی اجتماعی از کودکان بی‌هویت می‌گوید

  • خانواده های ایرانی روزی نیم ساعت گفت وگوی چهره به چهره دارند

  • خانواده را به یک پویش اجتماعی تبدیل می کنیم

  • دلایل جایگزین شدن خشم به جای گفتگوی اجتماعی

  • چوب کیفری مجلس بالای سر دولت

  • نیمی از مردم ایرانی قانونمدار هستند

  • مرور شیوه اجرایی‌شدن طرح ملی گفتگوی خانواده

  • واکاوی مفهوم قانون‌گرایی در گفت و گوی اجتماعی

  • کدام دختران از ازدواج منع شده اند؟!