صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

یک ویراستار گفت: عمده ترین مانع بر سر راه ترویج کتاب خوانی عدم تجهیز کتابخانه های آموزشگاهی به کتاب های مناسب و لذت بخش برای گروه های سنتی مخاطب و نبود همکاری بین آموزش و پرورش و مروجان خواندن است.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع کتاب، کودک و فرهنگ مطالعه با حضور عاطفه سلیانی عضو شورای کتاب کودک، مروج کتابخوانی و ویراستار روانه آنتن شد.

سلیانی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: فعالیت ترویج خواندن در دهه اخیر افزایش پیدا کرده اما موانع همچنان بر جای خود باقی است.

وی افزود: اگرچه فکر می کنیم فرهنگ کتاب خواندن و مطالعه باید از خانواده آغاز شود اما به دلایل متعدد از جمله کم سوادی و بی سوادی خانواده ها و زندگی در نقاط محروم ممکن است افراد به کتاب دسترسی نداشته باشند.

عضو شورای کتاب کودک در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: عمده ترین مانع بر سر راه ترویج کتاب خوانی عدم تجهیز کتابخانه های آموزشگاهی به کتاب های مناسب و لذت بخش برای گروه های سنتی مخاطب و نبود همکاری بین آموزش و پرورش و مروجان خواندن است.

سلیانی در ادامه مطلب تاکید کرد: مروجان خواندن باید به مدرسه راه پیدا کنند و از طریق آموزش به مربیان و کتاب داران در کتابخانه های مدارس و یا آموزش مستقیم به کودکان، لذت خواندن را به آنها بچشانند. اما متاسفانه هنوز هم با مانع عمده ورود مروجان کتابخوانی به حیطه های مختلف آموزش و پرورش روبرو هستیم.

این مروج کتابخوانی متذکر شد: البته ترویج خواندن به وسیله نهادهای مردمی در نقاط دوردست کشور مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان شروع شده و نهادهای مردمی به این مناطق رفته و کتابخانه ها را تجهیز می کنند.

عضو شورای کتاب کودک با بیان اینکه در شهر تهران نیز هنوز با کمبود کتاب به ویژه در کتابخانه های آموزشگاهی مواجه هستیم ادامه داد: هنوز سلیقه بچه ها به سمت کتاب های با کیفیت هدایت نشده است.

سلیانی در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: شورای کتاب کودک تاکید زیادی دارد که زنگ مطالعه و کتابخوانی باید در مدارس ایجاد شود و به مروجان کتاب خوانی اجازه داده شود به مدارس رفته و کتاب های موجود در کتابخانه ها را برای بچه ها استفاده کنند.

این مروج کتاب خوانی گفت: با توجه به تنوع میزان برخورداری فرهنگی ، مدارس نقش مهم تر و فعال تری نسبت به خانواده ها در افزایش فرهنگ کتاب خوانی دارند. اگر مدرسه کتاب خانه خود را تجهیز و به درستی از آن استفاده نماید می تواند نقص خانواده ها را در این رابطه جبران کند.

مرتبط با این خبر

  • تغافل فرهنگی و آثار مخرب آن در جامعه

  • فرهنگ کپی کاری در دانش آموزان نگران کننده است

  • آغاز فرهنگ کپی کاری از ناحیه آموزش و پرورش است

  • فرهنگ کپی کاری ناشی از کمبود اعتماد به نفس افراد است

  • واکاوی دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت تا اقدامات در گفتگوی فرهنگی

  • پای فرهنگ کپی‌کاری به رادیو گفت و گو باز شد

  • رویکرد فعلی به معماری ایران فاقد ابعاد فرهنگی است

  • سند چشم انداز 1404 کارایی و هم افزایی لازم را ندارد

  • استفاده از واژگان احساسی در سند چشم انداز معماری 1404

  • فرهنگ کپی کاری و کپی کاری فرهنگی روی موج گفت و گو