صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: تنها راه رسیدن به ساماندهی نشانه گذاری محتوا در فضای مجازی با طرح "شامد" است.

برنامه "صبح و گفت وگو" رادیو گفت و گو با موضوع "تخلفات صورت گرفته در حوزه فضای مجازی " با حضور دکتر سید مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و دکتر محمدصادق افراسیابی کارشناس فضای مجازی به روی آنتن رفت.

دکتر سید مرتضی موسویان با اظهار به اینکه مهاجرت به فضای دوم خط برگشت ندارد، متذکر شد: این تکنولوژی است که دارد به ما تحمیل می شود و ما هستیم که باید فرهنگسازی کنیم و چگونه زندگی کردن در فضای جدید را یاد بگیریم.

وی تاکید کرد: ما روی توسعه را نخواهیم دید مگر اینکه همه زیرساخت هایمان مکانیزه شود و به سمت دولت الکترونیک برویم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به اقدامات صورت گرفته به منظور اینکه فرصت سازی از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: حرکتی که در وزارت ارشاد آغاز شده و می تواند کمک کند تا فضای سالم، ایمنی را داشته باشیم تا پایان سال 96، هدفگذاری کرده ایم تا این فضا را ببینیم و دغدغه ها را کاهش دهیم، بحث (لیبلینگ) نشان گذاری است.

وی تصریح کرد: نشانه گذاری در همه جای دنیا، شرط پیاده سازی ساماندهی است اگر نشان دهی نشود امکان مدیریت وجود ندارد. تنها راه رسیدن به ساماندهی، نشانه گذاری محتوا در فضای مجازی است.

موسویان با بیان اینکه برای سایت ها و وبلاگ ها لوگوی هوشمند را قرار دادیم، گفت: مردم می توانند با کلیک کردن بر روی آن لوگو، مشخصات را ببینند و اگر تخلفی را مشاهده کرده اند در همان قسمت به ما گزارش دهند و در عین حال اطمینان داشته باشند که فرد دارنده سایت در دسترس و هویتش کاملا مشخص است و بتوانند به آن اعتماد کنند. تاکنون 49 هزار سایت، دارای لوگوی هوشمند هستند.

وی با اظهار به اینکه نام این لوگو رسانه است، در خصوص آن بیان داشت: این لوگو برای کسانی که فقط احراز هویت شده اند نقره ای است و آنهایی که باید مجوزهای لازم برای کسب و کارهای تخصصی را داشته باشند لوگوی هوشمند دارند و درون این لوگوی هوشمند مجوزها از مبادی ذیربط نوشته شده که چه مجوزهایی را دارند.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به کانال ها اشاره کرد و عنوان داشت: این کانال ها دارای کد یونیک فعال با عنوان "شامد" ،( شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال )هستند ، مردم باید روی اسم کانال کلیک کنند و بعد وارد مشخصات کانال می شوند در آنجا کد شامد وجود دارد که با کلیک بر آن مشخصات دارنده کانال به اضافه اینکه چه موضوعی را برای خودش انتخاب کرده و چه مقطع سنی مخاطبش هستند مشخص می شود. در اینجا نیز اگر شکایت و نظری دارند می توانند نظراتشان را بدهند.

در ادامه دکتر محمدصادق افراسیابی با بیان اینکه ما در حال گذار هستیم، گفت: ما از ضلع یک طرفه عبور کرده ایم و در حال ورود به ضلع محاوره ای، اینترنت محاوره ای و شبکه های اجتماعی هستیم.

وی تاکید کرد: در این فضا، جز فرهنگ سازی مسیر را نمی شناسیم و نمی توانیم تعیین کنیم. تا زمانی که فرهنگسازی به شکل واقعی انجام نشود و افکار عمومی و مردم جامعه با یک تصمیم همراه نباشند و از آن تصمیم حمایت نکنند آن تصمیم با شکست مواجه می شود.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به طرح شامد بیان داشت: اجرای طرح شامد و شناسه دار کردن محتوا در فضای مجازی اقدام خوب و درستی است و باید با همکاری همدیگر مزایای این طرح را در افکار عمومی تبیین کنیم.

مرتبط با این خبر

  • نگاه ویژه به ورزش در برنامه ششم توسعه + صوت

  • سالم و شاد بودن بچه ها مهمترین هدف تعلیم تربیت +صوت

  • استاندارد را در ساختمان سازی رعایت میکنیم اما هنوز کامل نشدیم +صوت

  • زنانه شدن سالمندی یک زنگ خطر برای کشور است +صوت

  • قاچاق، یک سوم سهم کل واردات را به خود اختصاص داده است! +صوت

  • به علت لعزنده بودن جاده ها رانندگان با احتیاط و رعایت قوانین برانند

  • همه واحدهای تولیدی موظف هستند پیوست استاندارد داشته باشند +صوت

  • برای ایجاد درآمد غیر کاری باید از منابع مالی مانند وام استفاده کرد +صوت

  • توکل ، تلاش و به دور از حاشیه بودن باعث موفقیت ورزشکاران جانباز و معلول شده است +صوت

  • متاسفانه به جای کاهش دادن سن ازدواج، عکس آن را عمل می کنیم +صوت