صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: شرکت های دانش بنیان تنها راه برای خروج از اقتصاد مبتنی بر مونتاژ واردات است تا آن را تبدیل به تولیدی که همه زنجیره آن در داخل کشور قرار دارد، کنیم.

برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع فوت و فن رونق کسب و کار شرکت های دانش بنیان و با حضور دکتر علیرضا معینی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و دکتر فرشاد مطبوع کارشناس شرکت های دانش بنیان به روی آنتن رفت.

دکتر علیرضا معینی در آغاز با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در چند سال گذشته، رونق زیادی پیدا کرده اند، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان تنها راه نجات اقتصاد هستند یعنی تنها راه برای خروج از اقتصاد مبتنی بر مونتاژ واردات است تا آن را تبدیل به تولیدی که همه زنجیره آن در داخل کشور قرار دارد، کنیم.

وی با اشاره به وجود ریشه های فناوری شرکت های دانش بنیان در داخل کشور، اظهار داشت: وقتی کشورهای موفق را بررسی می کنیم، مشاهده می کنیم ریشه فناوری ها در داخل کشور خودشان قرار داشته و وارداتی نبوده است. وقتی ریشه علم و فناوری در داخل کشور باشد، می توانیم هر روز نوآوری و تحقیق و توسعه داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به عدم رشد سریع شرکت های دانش بنیان، عنوان داشت: ایده ها و موضوعات باید اولویت دار باشد یعنی نباید هر ایده و فکری را قبل از بررسی بازار و مسائل فنی و ذائقه مردم، به مرحله اجرا رساند. یکی دیگر از دلایل عدم رشد سریع، نبود حمایت های دولتی است. یک نهال ضعیف در مسیر تندباد خیلی سریع از بین می رود، زیرا شرکت دانش بنیان نمی تواند با محصولی که 30 سال است تولید می شود، رقابت کند.

وی اشاره کرد: دولت باید سازمان هایی داشته باشد که ریسک سرمایه گذاری را بپذیرند یعنی وقتی مشخص شد، شرکت واقعا دانش بنیان است، دولت سرمایه گذاری در آن را پذیرش کند زیرا شکست یک شرکت دانش بنیان به معنی عقب نشینی شرکت های دیگری است که می خواهند در این مسیر گام بردارند.

دکتر فرشاد مطبوع به شکل گیری قانون شرکت های دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: قانون شرکت های دانش بنیان از سال 89 مصوب مجلس شد و به تائید شورای نگهبان رسید. دو سال زمان برای آئین نامه اجرایی آن صرف شد و در سال 91 به تصویب هیئت دولت رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور سه هزار و 140 شرکت دانش بنیان در کشور داریم که برخی از این شرکت ها از قبل وجود داشتند و بعضی دیگر در این پنج سال ایجاد شده اند. تقریبا 55 درصد این شرکت ها، شرکت های دانش بنیان نوپا هستند که در کنار شرکت های دانش بنیان بزرگ فعالیت می کنند. خیلی از این شرکت ها موفق بودند و برخی دیگر از آنها که عموما نوپا هستند با وجود ارائه محصول، نتوانستند در بحث بازاریابی و فروش موفق باشند.

کارشناس شرکت های دانش بنیان از کشورهای توسعه یافته گفت و اظهار داشت: در این کشورها، صرفا کالا و تجهیزات، محور علم و فناوری و توسعه شان نیست بلکه سرویس ها و خدمات دانش بنیان نیز اولویت دار است و در سه سال گذشته نیز، در معاونت علمی ریاست جمهوری خیلی به این موضوع توجه شده است زیرا اقتصادهای توسعه یافته، اقتصادهای مبتنی بر سرویس هستند و کالا و تجهیزات سهم کمتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های ایران در 30 سال گذشته، مبتنی بر حمایت از عرضه بود یعنی ابتدا از دانشگاه ها حمایت کردیم و بعد که دیدیم دانشگاه ها نتوانستند مسیر توسعه یافتگی را ایجاد کنند، به سراغ پارک های فناوری رفتیم و پس از آن به شرکت های دانش بنیان رفتیم. حقیقت آن است که مسیر توسعه صنعتی، چهار رکن دارد؛ استراتژی ها و قوانین، نهاده ها، نهادهای پشتیبان و بازار.

مطبوع تصریح کرد: آنچه کمتر به آن توجه داشتیم، بازار و نهادهای پشتیبان هستند یعنی شرکت هایی که لایه دومی ذیل تولید کننده ها قرار می گیرند یعنی مسئولیت بازاریابی و برندینگ را انجام می دهند.

مرتبط با این خبر

  • ساز و کاری برای ارتباط با دانشگاه در سند جامع علمی وجود ندارد

  • مکانیزم پیش بینی در سند جامع علمی ضعیف است

  • بروزرسانی نقشه جامع علمی کشور در مسیر اجرایی شدن است

  • تعداد خودروها شش برابر ظرفیت خیابان های تهران است

  • تبعیت از قانون راه حل اصلی مشکلات ترافیک است

  • کاهش 15 هزار نفری تلفات جاده ای در یک دهه گذشته

  • حذف درج قیمت ها، به معنی تغییر نظام قیمت گذاری نیست

  • با حذف قیمت کالا، اطمینان و فرهنگ مردم در معرض آسیب است

  • وزارت کشاورزی نباید در عرصه تولید حضور داشته باشد

  • وزارت جهاد باید نقش هدایت، حمایت و نظارت را در کشاورزی داشته باشد