الهیات سیاسی یهود، بر پایه خون است نه ایمان مهدی فدایی مهربانی با اشاره به اینكه در الهیات سیاسی یهود، خون و نه ایمان مبنای هویت است، گفت: در یهودیت، برخلاف مسیحیت و اسلام، فرد به واسطه تولد از مادر یهودی، یهودی محسوب میشود، نه صرفاً به واسطه ایمان به آیین یهود. این مسئله باعث میشود كه یهودیت ذاتاً آیینی سیاسی باشد. 1404/01/16
دولت رفاه تعادل ایجاد میكند تقوی در رادیو گفتوگو اظهار كرد: میدانیم كه بازار همواره واجد كاستیهایی است. از سوی دیگر، بر ما روشن است كه رشد اقتصادی، در گرو وجود بازار آزاد است؛ بنابراین، این دو مطالبه میبایست با یكدیگر به تعادل و توازن برسند. 1404/01/16
نئولیبرالیسم، منتقد اصلی نظریه دولت رفاه است فرزاد نعمتی اظهار كرد: دولت رفاه در آغاز، پاسخی اضطراری به بحرانهای پس از جنگ جهانی دوم بود. اما ادامهپیداكردن آن، خودش به بحران جدیدی منجر شد و نمیتوانست دولت نیرومند و جامعه نیرومند را همزمان شكل بدهد. 1404/01/16
سنت، ضامن بقای حاكمیت است/ جدال سنت و حاكمیت در اندیشه هگل عبدالمجید مبلغی در تبیینی متفاوت از رابطه سنت و حاكمیت، اظهار كرد: حاكمیت بر بستر سنت استوار است و هرچه این سنت، دیرپاتر و ریشهدارتر باشد، حاكمیت نیز مستحكمتر خواهد بود. 1404/01/16
حاكمیت، مفهومی منعطف و پویا در بستر تاریخ طیبه محمدیكیا با تأكید بر اینكه نباید تعریفی تنگنظرانه از حاكمیت ارائه داد، اظهار كرد: حاكمیت، مفهومی منعطف و پویاست كه در طول تاریخ، اشكال گوناگونی به خود گرفته است. 1404/01/16
حقوق بشر، پادزهر اعمال خودسرانه حاكمیت مهدی مهدوی زاهد حقوق بشر را از مهمترین پادزهرهای اعمال خودسرانه حاكمیت دانست و گفت: مفهوم حقوق بشر، برای مقیدكردن حكومت، تضمین آزادیهای اساسی و پاسداری از كرامت انسانی شكل گرفت و بهعنوان معیاری برای سنجش مشروعیت و مقبولیت حاكمیتها مورد استفاده قرار گرفته است. 1403/12/21
سیاست، تدبیری ظریف است نه مداخلهای زمخت مجتبی مقصودی به بررسی مفهوم مداخله در سیاست و تدبیر پرداخت و بیان كرد: مداخله باید بهگونهای باشد كه هدفمند و با استفاده از ابزارهای مناسب انجام شود. سیاست نباید تنها به زور و مداخله قهری محدود شود و باید وجوه متفاوتی از سیاست ورزی را مد نظر قرار دهد. 1403/11/27
مطلق بودن حاكمیت به معنای استبداد نیست علی عابدی رنانی در خصوص مشروعیت حاكمیت بیان كرد: حاكمیت لزوماً به معنای مشروعیت نیست و میتواند در جوامع استبدادی نیز وجود داشته باشد. حاكمیت به معنای توانایی كنترل اراده دیگران و تعیین شیوههای ظهور آن است. 1403/11/23
حاكمیت، فرع بر تشكیل جامعه است صونا قاجار به مفهوم حاكمیت و رابطه آن با جامعه سیاسی پرداخت و بیان كرد: جامعه ابتدا بر اساس نیازهای طبیعی و برای رفع آنها شكل میگیرد. پس از شكلگیری جامعه، برای بهبود مدیریت نیازها و انجام امور، حاكمیت به معنای قدرت در قانونگذاری، اجرا، اداره و رهبری جامعه ضروری میشود. 1403/11/23
نیازی به وجود واسطهای بین قدرت سیاسی و مشروعیت نیست محمدرضا ویژه اظهار كرد: نیازی به وجود واسطهای بین قدرت سیاسی و مشروعیت نیست و قدرت سیاسی به وضوح از آرای مردم نشأت میگیرد. مردم هر زمان كه بخواهند میتوانند دولت و نمایندگان آن را تغییر دهند و این نشاندهنده قدرت مردم در تعیین سرنوشت خود است. 1403/11/13
گفتگو راهكاری مؤثر در سیاست است عباسعلی رهبر به مفهوم تعلق به یك واحد سیاسی از دو منظر عاطفی و عقلانی اشاره كرد و گفت: تعلق به یك دولت باید از طریق گفتگو و ارتباطات اجتماعی و سیاسی تقویت شود، كه این امر میتواند به آگاهی و زندگی روزمره مردم كمك كند. اگر گفتگو بتواند این ابعاد را پوشش دهد، میتواند به عنوان یك راهكار مؤثر در سیاست مطرح شود. 1403/11/13
مداخله در امور عمومی برای كارآمدی؛ باید مبتنی بر گفتگو و عدالت باشد رضا نجفزاده با تأكید بر اینكه مداخله در امور عمومی باید بر اساس جمعی بودن و همبستگی صورت گیرد و هر گونه مداخلهای باید با توجه به عرف و عادات جامعه انجام شود، گفت: این مداخلات باید مبتنی بر گفتگو باشند و مصالح آزادی و عدالت را حفظ كنند تا مشروع و كارآمد باشند. در غیر این صورت، مداخله میتواند موجب مشكلاتی برای خود مداخلهگر شود. 1403/10/26
فلسفه سیاسی باید براساس فضیلت و مصلحت عمومی شكل بگیرد محمدرضا مرادی طادی به مداخله سیاست در عدالت اشاره كرد و گفت: این مداخله میتواند به ایجاد تبعیض مثبت و تعیین حدود آزادی منجر شود. فلسفه سیاسی باید بر اساس فضیلت و مصلحت عمومی شكل بگیرد و در نهایت به سعادت جامعه منجر شود. 1403/10/26
ملت دولت؛ اصلیترین و بارزترین واحد برای تحلیل سیاست است امیر رضاییپناه تأكید كرد: جماعتها به سادگی نمیتوانند وارد تحلیلهای سیاسی شوند. ملت دولت به عنوان اصلیترین و بارزترین واحد برای تحلیل سیاست است كه با وجود تحولات، همچنان ملت دولت مهمترین نماد برای تحلیل سیاسی باقی مانده است و جماعتها از این پتانسیل برخوردار نیستند. 1403/10/15
نظم سیاسی جماعت بر مبنای ارزشها و هنجارهای مشترك استوار است فرزاد نعمتی به مفهوم جماعت و تفاوت آن با جامعه مدرن پرداخت و اظهار كرد: در این بحث، انتقاداتی به لیبرالیسم و فردگرایی مطرح میشود كه به زوال اخلاق و مشكلات دگرخواهی منجر میشود. پرسش كلیدی این است كه نظم سیاسی موردنظر جماعت بر چه مبنایی استوار است كه پاسخ به آن به ارزشها و هنجارهای مشترك مربوط میشود. 1403/10/15
لزوم توجه به تنوع تاریخی و فرهنگی در تحلیلهای سیاسی امیر رضاییپناه به بررسی نسبت آزادی فردی و خیر عمومی پرداخت و بیان كرد: در اینجا، این سوال كلیدی مطرح است كه مرز آزادی فردی كجاست و جستجوی خیر عمومی تا كجا ادامه دارد؟ این نسبتیابی بین آزادی فردی و خیر عمومی اساس دعواهای فلسفی و اجتماعی است. 1403/10/08