صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

نیكوش گفت: جوانان ما بر روی مسائل روز دنیا تحقیق می كنند و آماده اند كه برای آنها راهكار دهند.در حالیكه استاد دانشگاه باید به دانشجو آموزش دهد برای مشكلات كشور خودش راهكار تعیین كند.

برنامه "مناظره " با موضوع اینكه آیا پارك های علم و فناوری به اهداف خود رسیده اند؟ با حضور دكتر معصومه ندا نیكوش بیوتكنولوژیست صنعتی، پژوهشگر دانشگاه ژرژاگوست آلمان و مدیرعامل شركت دانش بنیان البرز آنزیم از شبكه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

دكتر نیكوش در ابتدای مطلب بیان داشت: ساختارهای خوب، اصولی و هوشمندانه در ایران طراحی می شوند و ساختار پارك علم و فناوری البرز همان ساختار موجود در دانشگاه ژرژاگوست آلمان است.

وی افزود: كشور آلمان در دانشگاه های رنكینگ دار خود ساختاری ایجاد كرده كه افراد ایده های خود را در رویدادها عنوان كنند. این ایده ها توسط متخصصان بررسی و به صاحب ایده به مدت یك تا سه سال حقوق پرداخت می شود. علاوه براین، دانشگاه یك كارشناس ماركتینك نیز برای صاحب ایده تعیین كرده و از صاحبان صنایع مرتبط با ایده دعوت می كند تا آنها بودجه بخش آخر پروژه را تأمین نمایند.

مدیر عامل شركت دانش بنیان البرز آنزیم خاطرنشان ساخت: میزان بودجه ای كه در آلمان به تحقیقات اختصاص پیدا می كند قابل مقایسه با ایران نیست اما ساختارهای شكل گیری یكسان است.

نیكوش یادآور شد: تحقیقات باید بر اساس نیازمندی های كشور باشد اما متأسفانه نیازمحور نیستند. شایسته سالاری در كشور ما فقط در آزمون هاست و شایسته سالاری در استعدادها صورت نمی گیرد.

پژوهشگر دانشگاه ژرژاگوست آلمان تصریح كرد: در كشور آلمان افرادی بر مسند تصمیم گیری قرار می گیرند كه كاملا بر حوزه خود مسلّط و متخصص اند اما در ایران چنین ساختاری وجود ندارد.

مدیر عامل شركت دانش بنیان البرز آنزیم در این مناظره گفت: راه اندازی كسب و كار با مشكلات بسیار زیادی همراه است اما این تنها مختص ایران نیست. در همه دنیا مشكلات وجود دارد اما در كشور ما راهكار برای حل مشكل نیست.

نیكوش گفت: اساتید در دانشگاه ها به دنبال بررسی مسائل روز دنیا هستند كه مجله های خارجی آن را انتشار دهند یعنی در حقیقت ما برای كشورهای دیگر تحقیقات می كنیم و این آسیب زننده است. علت مهاجرت جوانان ما هم همین است جوانان ما بر روی مسائل روز دنیا تحقیق می كنند و آماده اند كه برای آنها راهكار دهند و جذب آن ها شوند. در حالیكه استاد دانشگاه باید به دانشجو آموزش دهد كه برای مشكلات كشور خودش راهكار تعیین كند.

این بیوتكنولوژیست صنعتی بیان داشت: ایران در برخی صنایع و حوزه ها جزو برترین های دنیا است كه پارك های فناوری باید بر این بخش ها تمركز ویژه ای كنند. حتی تلاش های جوانان ما در ساخت موسیقی می تواند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد و تولید ثروت كند.

مرتبط با این خبر

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس

  • ماهیت سازمان ملل نشان‌دهنده عدم میل و رغبت این نهاد برای حل مشكلان جهان است

  • دشمنان كشورمان، ملت ایران را خار و ذلیل می‌خواهند/ آنها مخالف پیشرفت ایران هستند

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریكا

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم